Hoe heeft slapen impact op overgewicht of obesitas? – Onderzoek

U bent hier : Home > Gezondheid > Te weinig slaap en obesitas

5000+ TIPS - Langer onthouden - Goed slapen is goed voor je geheugen

Onderzoek door : Universiteit Zweden

Slaap je weinig, dan zou dit op termijn wel eens kunnen leiden naar overgewicht en obesitas. Dit toont thans een nieuw onderzoek.

Studie onderzoek KLEINEerdere slaapstudies hadden al aangetoond dat te weinig slaap of een chronisch slaaptekort kan leiden naar allerhande gewichtsproblemen zoals obesitas en type-2 diabetes.

Verdere slaapstudies toonden hierbij tevens een bepaalde relatie tussen slaapgebrek en de ongunstige gewichtstoename waarbij spiermassa werd omgezet naar vetophoping.

Deze vervolgstudie is baanbrekend want tot op heden was niet goed duidelijk of zoiets eenvoudig als wat slaaptekort effectief een impact had op nadelige gewichtstoename.

Het slaaponderzoek in Zweden

In het onderzoek dat werd uitgevoerd in Zweden werden een tiental personen met normaal gewicht aan twee testomgevingen blootgesteld met verschillende slaappatronen. De eerste testomgeving had een normaal slaappatroon waarbij de testpersonen rustig konden slapen gedurende de gehele nacht met een tijd van gemiddeld acht uur.

De tweede testomgeving had een verstoorde slaapomgeving waarbij de testpersonen gestimuleerd werden om de gehele nacht wakker te blijven. Na elke nacht werd van elke testpersoon een beetje vet en spierweefsel getest samen met een bloedtest. Zo konden de onderzoekers het slaappatroon testen volgens schommelingen in het metabolisme.

Wat toonde het slaaponderzoek inzake obesitas

Het onderzoek toonde aan dat slaaptekort epigenetische veranderingen veroorzaakt dat binnen de DNA-methylatie het biologisch ritme regelt. Hetzelfde ziet men terug in studies waar obesitas en type-2 diabetes werd onderzocht. De onderzoekers menen dan ook dat hun onderzoek duiding geeft in de relatie tussen slaaptekort en ongunstig overgewicht.

Moeten we ons dan ongerust maken na een nachtje stappen? Neen, zeker niet maar de studie toont wel aan dat overmatig slaaptekort en periodiek meerdere nachten geforceerd opblijven zeker niet aan te bevelen is.

Het is zeker raadzaam de nachten van geforceerd opblijven, dank aan nachtwerk bijvoorbeeld, goed te combineren of af te wisselen met nachten van voldoende nachtrust en slaap.

Verder onderzoek is nog lopende en wordt zeker vervolgd.


Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Gerelateerd
- TOP 50 populair in vermageren en afslanken
- Succesvol vermageren TIPS
- Vermageren tel je calorieën
- Vermageren luister naar je lichaam
Bedden en matrassen TIPS
Waterbedden TIPS
Je slaapt in een bed vol bacteriën
Je kan effectief leren in je slaap
Goed slapen essentieel is voor je geheugen
- Bingewatchen, leuk maar waarom toch ook even opletten?

Deel deze leuke TIPS zeker met je vrienden
Hobby TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Leuke weetjes feiten en studies over mens en dier
Eigen zaak TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Werk TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Elektro TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Reizen en vakantie TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Honden katten paarden TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Part en feestjes TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Beauty make-up verzorging TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Dameskleding en herenkleding TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Tuin TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Bouwen verbouwen en interieur TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Auto fietsen bestelwagens TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Gezondheid TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken
Humor TIPS advies en weetjes met studies en onderzoeken

Advertentie