Content marketing – 5 tips voor een succesvol artikel – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Marketing > content marketing 5 tips

Tips van de vakman vakvrouw

Content marketing is een nieuwe marketingtechniek of verkooptechniek waarbij een leverancier of dienstverlener zijn product of dienst niet direct gaat verkopen, maar een artikel gaat schrijven over zijn product, kennis of service waardoor de aandacht en interesse van de lezer wordt opgewekt. Het voordeel van content marketing is dat de potentiële koper niet blootgesteld wordt aan hinderlijke reclame of een verkooppraat maar uit eigen beweging en eigen interesse het artikel van de leverancier gaat lezen. Hierdoor ontstaat een geheel ander gevoel tegenover de leverancier en het artikel hetgeen de kans op conversie ofwel een succesvolle verkoop vergroot. De vraag hierbij is thans waaraan een artikel dient te voldoen wil het succesvol zijn. Onderstaand vindt u alvast vijf tips voor het schrijven van succesvolle content marketing op deze website “Tips van de Vakman en Vakvrouw”.

1. Schrijf over uw specialisatie

Een fout die vaak gezien wordt in content marketing is dat men de neiging heeft om eerder over het bedrijf te schrijven dan wel over de kennis of specialisatie. “Wij zijn de beste” is de sleutel naar waar men geforceerd tracht te schrijven. Thans creëert dit vaak een tegenovergestelde effect aangezien eenieder wel van zichzelf meent de beste te zijn. Beter is dan ook aan te tonen waarom uw bedrijf wel de beste zou zijn. Dit kan door het tonen van expertise. Is uw bedrijf bijvoorbeeld gespecialiseerd in de aanleg van vijvers in de tuin, dan zal een doelgericht artikel over vijverpompen of vijverfilters uw specialisatie tonen waaruit de lezer automatisch zal afleiden dat u goed, dan wel de beste, zal zijn. U heeft tenslotte een bepaalde expertise in huis. Kortom, tonen dat u de beste bent of claimen dat u de beste bent creëert een geheel ander gevoel. En bij wie koopt de klant denkt u?

2. Hou het simpel

Als je een artikel gaat schrijven over jouw specifieke vakkennis en expertise, hou het dan simpel. Als een lezer moet gaan nadenken over de woorden die je hebt geschreven, dan bestaat de kans dat de lezer afhaakt en stopt met lezen. Hou het dus simpel en indien je specifieke vaktermen gebruikt is het aangeraden tussen haakjes een woordje uitleg, betekenis of een synoniem, te geven opdat de lezer begrijpt wat je hebt geschreven.

3. Gemengde thema’s verkleinen uw vindkansen

Het doel van content marketing is uiteraard gevonden worden door de zoekmachines om vervolgens bij de lezer interesse op te wekken om het artikel te lezen. Als stap één hierbij ontbreekt dan zal uiteraard niemand jouw prachtige artikel lezen. Als eerste dienen we er dus zorg voor te dragen dat het artikel gevonden wordt in de oceaan van informatie, het internet. Hoe dit kan en welke condities de zoekmachines hanteren om hoog te scoren weet de dag van heden vrijwel niemand meer, doch is een belangrijke techniek het toespitsen op één specifiek sleutelwoord. Als we even terug gaan naar voorgaand  voorbeeld van de vijver dan is het bijvoorbeeld beter om één artikel te schrijven over vijverpompen en één artikel over vijverfilters dan één gecombineerde artikel over beiden. Als je dus overweegt om een artikel te schrijven, richt je dan op één thema maar bouw hierin in de diepte uit.

4. Schrijf makkelijk te lezen teksten.

Is je artikel eenmaal gevonden, dan is de volgende stap de lezer te stimuleren om het artikel effectief te lezen. Als de lezer de tekst niet leest, zal er ook geen gevoel en tevens geen conversie of contact/verkoop plaatsvinden. In eerste instantie zal een pakkende titel de eerste interesse opwekken die de lezer zal stimuleren om te starten met lezen, maar zal tevens de overzichtelijke opbouw van de tekst een trigger zijn om het volledige artikel te lezen. Lange teksten schrikken lezers af en dienen vermeden te worden. Draag er zorg voor dat je teksten opgedeeld zijn in korte alinea’s met elk een pakkende titel. Dit zal de lezer stimuleren tijd vrij te maken om hetzij de tekst volledig te lezen hetzij de prikkelende alinea’s te selecteren.

5. Maak het jezelf makkelijk om te schrijven

Content marketing zal voor jou geen meerwaarde hebben als je geen artikel schrijft. Logisch, maar helaas zien we dat er velen zijn die graag een artikel willen schrijven maar gewoonweg niet weten hoe te beginnen of hoe een volle pagina (ca A4 pagina) te schrijven. Thans is het zéér eenvoudig. Bedenk eerst één thema waarover je wilt schrijven (voorbeeld vijverpompen). Vervolgens ga je een tittel maken (voorbeeld: 5 tips voor goede vijverpompen in je vijver). Nu noteer je vijf subtitels over dat thema. Eénmaal de vijf titels genoteerd ga je vervolgens de titels aanvullen tot een alinea (ca 10 regels per alinea) volgeschreven is. En voor je het weet heb je je eigen artikel klaar. Als laatste zoek je een goede website met gerelateerde pagina’s waar je het artikel aanmeldt ter publicatie (gerelateerde pagina’s bieden een sterke linkbuilding voor de positie van je eigen website). En klaar.


Deze TIP wordt u aangeboden door onderstaande Vakman / Vakvrouw:

Webmaster Ludo Claes

Uw TIP op deze website: zie contact

Meer marketing TIPS

Content marketing - 5 TIPS voor het schrijven van een succesvol artikel