Succesvolle etalage TIPS voor uw winkel – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Winkelreclame > Etalage tips

Succesvolle etalage TIPS

Pluk uw klanten van de straat met uw etalage !
De etalage is wellicht het belangrijkste onderdeel van uw externe winkelinrichting. Het geeft de wandelaar een beeld van uw productenassortiment en is de spreekbuis van uw winkel. Er kan zelfs gesteld worden dat een potentiële klant volgens uw etalage bepaalt of hij/zij uw winkel al dan niet zal binnenkomen. Dit geeft de belangrijkheid van de etalage aan. Naast de spreekbuis is de etalage tevens het visitekaartje van uw winkel. De uitstraling en opbouw van de etalage creëert een beeld van wat de klant in de winkel mag verwachten. Kortom, spreekt de etalage de potentiële klant niet aan, dan komt hij de winkel niet binnen en koopt bijgevolg niet. Met andere woorden een verloren klant. Maar was dit ook zo als de klant wel was binnengekomen? Dit is een terechte vraag waar u zeker dient over na te denken. Uw etalage is dus meer dan een groot raam met wat producten. Uw etalage bepaalt uw omzet / verkoopcijfer. Besteed er dan ook véél aandacht aan !

Enkele nuttige etalage TIPS

  • Wijzig uw etalage minstens eenmaal per maand. Langer, dan verliest ze aan attentiewaarde
  • Wijzig uw etalage steeds op dezelfde dag. Eerste maandag v/d maand bvb. Dit schept routinenieuwsgierigheid
  • Verkoopt u merkproducten? Plaats dan eens de merknamen op uw etalageraam (zie foto)
  • Zorg voor een goede, verzorgde en overzichtelijke inrichting van de etalage
  • Verhoog de attentiewaarde door één product extra in de schijnwerper te plaatsen.
  • Wat met de prijzen? Denk erover na of u de producten in de etalage al dan niet gaat prijzen
  • Plaats uw promoties en reclame acties in de etalage. Een product in de kijker of een promotiebord trekt klanten in de winkel
  • Draag zorg voor goede contrasten met bijvoorbeeld de achtergrond opdat uw product duidelijk zichtbaar is
  • Plaats uw producten op de ideale hoogte en plaats opdat ze snel in het zicht springen van de voorbijganger
  • Vermijd zonweerkaatsing in uw etalageraam waardoor de voorbijganger uw producten niet kan zien
  • Plaats een regenscherm boven uw etalage. Regenweer wordt een godsgeschenk. Schuilen = uw producten zien
  • Spreek via de etalage met uw klanten. Geef aan wat in uw winkel gebeurt "NIEUWE COLLECTIE" bvb
  • BEWEGENDE DELEN !  Een beweging trekt steeds de aandacht. Lichtflitsen, dansende poppetjes of wat dan ook zijn ideale aandachttrekkers. Gebruik ze om de attentiewaarde van uw etalage te vergroten !!

Etalage TIPS voor uw winkelWelk product plaatst u in de etalage ?
Hanteer hiervoor volgende gouden regel: "Welk product heb ik in mijn assortiment dat potentiële klanten van de straat plukt? Wat is in, wat is hot?" Plaats dit product in de etalage en bekleed het zodat het in de aandacht staat en opvalt !

Trek de aandacht met behulp van attributen, winkeldecoratie
Verkoopt u kleinere producten zoals brilmonturen of dergelijke dan is het niet eenvoudig om hiermee de aandacht te trekken en de klant van de straat te plukken. U hebt nood aan attributen. Plaats een speciale aandachttrekker in uw etalage. Of dit nu met monturen kan gekoppeld worden of niet maakt eigenlijk niet veel uit, zolang het maar de aandacht trekt. Een succesvolle etalage is er een die de aandacht trekt van de voorbijganger. Kijk maar even naar nevenstaande foto waar een  schoenenwinkel uit Mol de aandacht trekt door een Ferrari in de etalage te plaatsen.


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact