Hoger scoren in Google, schrijf een artikel – Ludo Claes

U bent hier : Home > Kantoor > Webdesign > Hoger scoren in Google, schrijf een artikel

Tips van de vakman vakvrouw

Het is steeds weer een gevecht om in Google en andere zoekmachines hoog te scoren met je website om de begeerde topposities te bereiken. Het internet herbergt der dag van vandaag zoveel websites en pagina’s dat het steeds moeilijker wordt om met een website of een bepaald sleutelwoord hoog te scoren. Ook gespecialiseerde S.E.O. “Search Engine Optimization”, bedrijven dewelke gespecialiseerd zijn in het “rangschik-systeem” van de zoekmachines, ervaren allerhande uitdagingen om websites hoog te laten scoren. Meer nog. Zelfs binnen Google zelf zijn de stemmen niet meer eenzijdig en is het nu eerder een geautomatiseerde machine die volgens ontelbare parameters gaat evalueren en rangschikken. Hoe kan je de dag van vandaag dan nog scoren en meer bezoekers naar je website loodsen?

Hoog scoren: zorg voor kwalitatieve links / backlinks

Een belangrijk gegeven in het verwerven van topposities op het internet is het verkrijgen van links ofwel backlinks naar uw website. Een link of een backlink is een link vanuit een andere website naar uw website. Als een bezoeker op deze link van de andere website klikt dan gaat deze naar uw website. Deze links of backlinks worden binnen de Google zoekmachine aanzien als “aanbevelingen”. Diegene die uw link geplaatst heeft beveelt dus uw website aan bij zijn bezoekers en binnen Google krijgt uw website hierdoor een positieve aanbeveling waardoor je rangschikking verhoogt. De kunst bestaat er dus in veel van deze links of backlinks naar uw website te krijgen.

Verschil tussen links en kwalitatieve links

Om links te verkrijgen kan je webmasters van andere websites aanspreken om een link naar je website te plaatsen. En hoppa zou je denken, hoger in Google. Jammer, zo werkt het helaas niet. Google gaat een link steeds naar waarde bepalen. Des te hoger de waarde van de link, des te meer invloed het heeft op de rangschikking van je website. Des te lager de waarde van de link (meeste links is gewoonweg nul) des te lager de invloed op de rangschikking van je website. Meer nog, een overvloed aan nutteloze links zou wel eens tot een strafschop kunnen leiden binnen google of andere zoekmachines. Succesvol linken is dus niet zomaar links plaatsen en krijgen.

Wat is dan een kwaliteit link ?

Als je op zoek bent naar een link naar je website die een bepaalde waarde of kwaliteit heeft dan dienen volgende punten zeker in acht genomen te worden. Let wel, Google is een steeds veranderende machine en de waarde van een bepaalde actie vandaag kan morgen weer anders zijn, doch onderstaande punten zijn alvast de meest stabiele en waardevolste.

Website pagina met gerelateerde inhoud en sleutelwoorden
Als je op zoek gaat naar websites om naar jouw website te linken, zoek dan naar websites waarvan de inhoud van de website pagina, waarop jouw link staat, gerelateerd is aan de inhoud van jouw website. Als jij dus een website hebt over bijvoorbeeld stofzuigers, zoek dan naar wesbites die eveneens pagina’s hebben over stofzuigers. Een link vanuit een website pagina met haarverzorging bijvoorbeeld zal weinig waarde hebben als deze naar jouw stofzuigers linkt.

“Deeplinks” voor extra waarde
In navolging van voorgaande regel, is het “deeplinken” te overwegen. Met “deeplinks” wordt een link bedoeld naar een specifieke pagina op je webste eerder dan naar je homepage. Stel, je hebt een bouwbedrijf met een website over keukens, daken, kelders, vloerwerken, ramen en deuren, en zo meer. Als je dan je pagina met vloerwerken wilt versterken, dan is het aan te raden een website pagina te zoeken die gespecialiseerd in vloerwerken en een link plaatst naar jouw pagina “vloerwerken”. De link is dus niet naar jou website url “www.mijnbouwonderneming.net” maar eerder naar “www.mijnbouwonderneming.net/vloerwerken”. Dit is nu een deeplink geworden en zal in waarde hoger zijn. Zo kan je dus per pagina op je website specifieke deeplinks gaan organiseren waardoor elke specifieke pagina versterkt wordt in de zoekmachines.

Tekst volume op de linkende website pagina
Tests hebben ook aangetoond dat een link op een pagina met weinig tekstinhoud eveneens minder scoort dan een pagina waarop meer tekstinhoud staat. Zo zal een pagina met slechts één zin en een link naar jouw website minder scoren dan bijvoorbeeld een volgeschreven A4 pagina tekstinhoud. Let thans wel op met de tekstonhoud opdat deze voldoet aan voorgaande regel zijnde gerelateerde inhoud. Anders heeft de tekstinhoud geen meerwaarde voor de link.

Aantal bestaande links op de website pagina
Naast voorgaande regels is eveneens het aantal links op de website pagina, waarop jouw link vermeld staat, van belang. Des te meer links er reeds vermeld staan naar andere websites, des te kleiner de waarde wordt van de link naar jouw website. Als je daarentegen een website pagina hebt waarop maar één link naar jouw website vermeld staat, dan krijg je 100% van de waarde van de link. Staan er twee links dan wordt de waarde opgesplistst. Staan er tientalle links, dan wordt de waarde verdeeld over deze links.

Liever geen links met “no-follow” extentie
Dit klinkt wellicht wat vreemd en vergt enige webdesign kennis. Stel, je maakt zelf een website en je een plaatst een link naar een andere website. Dan kan je in de software van het webdesign ervoor opteren om de link een “no-follow” extentie te geven. Dit bekent dat deze link niet gevolgd wordt door de zoekmachines. Jij kan dus wel op de link klikken en je zal doorverbonden worden naar de gelinkte website, maar zoekmachines stoppen hier. Zij zien de link wel maar aangezien deze een “no-follow” extentie heeft wordt deze niet gevolgd. De zoekmachine ziet dus de website niet die aan de link gekoppeld staat. Dit heeft dus als gevolg dat de zoekmachine geen waarde kan geven aan de gelinkte website. Als je dus op zoek bent naar een website om naar jouw wesbsite te linken, zorg er dan voor dat de link naar jouw geen “no-follow” extentie heeft, anders heeft de link gewoonweg geen zin.

Hoog scoren = start met het schrijven van artikelen

We hebben net enkele belangrijke regels gezien waaraan men dient te voldoen om een website pagina te vinden die hoge kwaliteit links kan genereren voor jouw website zodat jouw website beter en gaat scoren in Google en andere zoekmachines. De vraag is thans waar je websites en pagina’s vindt die doen hetgeen jij zoekt. Dit is inderdaad even zoeken. Thans zijn er mogelijkheden. Eén ervan is zelf een artikel schrijven en aanmelden bij externe infomatie websites.

Jouw voordeel = Als je zelf een artikel schrijft, dan beheers jij als het ware een groot deel van de waarde van de pagina die naar jouw website linkt. Straf hé, maar wel efficient. Jij schrijft zelf de tekst, dus jij bepaalt de inhoud en de sleutelwoorden. Vervolgens kan je een deeplink vragen om specifiek vanuit het artikel (op de andere website) naar jouw website pagina te linken. Zo kan je ook meerdere artikelen schrijven per speciefiek thema op je website waardoor al je pagina’s beter gaan presteren. Als bouwonderneming zal je met andere woorden een artikel kunnen schrijven over keukens en laten linken naar je pagina keukens. Kan je een ander artikel schrijven over dakwerken en linken naar je pagina dakwerken, en zo meer. Het is aan u.

Kortom, schrijf jij een goed artikel, dan creëer je zelf je eigen kwaliteit van je eigen link naar je website. Denk dus goed na als je artikelen gaat schrijven. Schrijf altijd kwaliteitsartikelen.

Extra bezoekers vanuit het geschreven artikel

Een extra voordeel dat zeker niet te onderschatten is, is de extra bezoekers die je krijgt omwille van het artikel op de externe website. De externe website, waarop jij je artikel hebt gepubliceerd, heeft eveneens bezoekers die via jouw artikel en je link naar jouw website doorklikken. Dit is direct rendement wat niet te onderschatten is. De lezers van jouw artikel zijn namelijk geraakt door hetgeen je geschreven hebt waardoor ze expliciet jouw website gaan bezoeken. Deze bezoekers zijn dus geen spontane bezoekers maar echt geïnteresseerde potentiële klanten. Dit benadrukt nogmaals de kracht van een goed inhoudelijk artikel. Een goed inhoudelijk artikel is gegarandeerd je beste reclame investering.

Een artikel is een vaak onderschatte, doch zéér renderende, reclame.


Deze TIP wordt u aangeboden door onderstaande Vakman / Vakvrouw:

Webmaster Ludo Claes

Ik, webmaster Ludo Claes, heb deze website opgestart in 2003 toen de hele internet heisa en de ontwikkelde zoekmachines nog in de kinderschoenen stond. Bij de opstart heb ik veel getest en onderzocht teneinde de beste resultaten te boeken met mijn sleutelwoorden en wel met succes. 6.000+ bezoekers per dag (ca 180.000 bezoekers/maand) heb ik gekend in de glorietijden toen het nog mogelijk was een website te sturen. Als een “na-de-uurtjes” project is dit niet slecht, toch? Nu, jaren later heb ik de website vernieuwd en opnieuw online geplaatst, zij het in een geheel nieuw jasje. Hiermee start ik als het ware wederom aan de bergbeklimming om de top te bereiken.


Uw TIP op deze website: zie contact

Meer webdesign en SEO TIPS

Hoger scoren in Google zoekmachines TIPS