Winkelreclame binnen en buiten – TIPS en advies uit België en Nederland

U bent hier : Home > Reclame > Winkelreclame

reclame display vitrine winkel TIPS

Wil je winkelreclame binnen en buiten dan zijn er enkele belangrijke punten waarop je zeker moet letten. Hier vind je alvast praktische TIPS. Elke week worden nieuwe tips, artikelen, studies, filmpjes en video’s toegevoegd. Sla deze website dus zeker op bij uw favorieten.

Tip 3 : Hoe kan je meer producten verkopen via referentieaantallen in je winkelreclame?

Stel, je hebt een eigen zaak, een winkel bijvoorbeeld en je zou graag meer producten verkopen aan de bezoekers, je consumenten. Dit wil iedere winkelier uiteraard. Wel dan zou je gebruik kunnen maken van het suggereren van referentieaantallen in je winkelreclame. Bij referentieaantallen wordt een bepaald aantal of getal gesuggereerd, in welke vorm dat ook, waardoor psychologisch een bepaalde waarde bij de consument wordt gevormd. Deze waarde vormt vervolgens automatisch een getal dat de consument tracht te bereiken of te evenaren. Als de referentiewaarde hierbij dus hoger ligt dan het aantal producten dan de consument in eerste instantie in gedachte had, dan is de kans groot dat de consument effectief meer producten koopt. Dus, door bij de verkoop van producten een referentiewaarde te suggereren wordt als het ware automatisch psychologisch een soort van intentie gecreëerd om de referentiewaarde tot doelstelling te maken.



Studie : referentieaantallen bij winkelreclame
Om voorgaande stelling te onderbouwen werd een grootschalige studie ondernomen in USA waarbij via winkelreclame getest werd hoe de vermelding van een referentieaantal op een reclame invloed had op het koopgedrag van de consument. Hierbij toonde het onderzoek dat de grote meerderheid van de consumenten weldegelijk het referentieaantal gebruiken als een soort doelstelling om zo dicht mogelijk bij het referentiegetal te zitten met hun aankoop.

Hoe werd de test gedaan?
Aan een winkel werd een display geplaatst met bepaalde producten, sportsokken bijvoorbeeld, waarbij de ene dag een reclamebordje werd geplaatst “Ongelimiteerd aantal per aankoop”. De dagen dat dit bordje uitgestald stond was de verkoop van sokken die per consument werd verkocht vrij laag. De volgende dag werd een nieuw reclamebordje geplaatst met de melding “Maximaal 6 paar sokken per aankoop”. Plots merkten de onderzoekers dat per consument meer sokken werden verkocht. Men constateerde dus dat de melding van “zes stuks” als een soort van referentie of doelstelling fungeerde en de consument onbewust ging proberen dit referentieaantal te realiseren of er bij in de buurt te komen.

Hetzelfde fenomeen zagen de onderzoekers bij andere soorten producten. Van zodra een referentieaantal bij een product, wat dit ook moge zijn, wordt geplaatst, wordt bij de consument automatisch een waarde gekleefd die men als doelstelling gaat aanzien. Dus, wil je morgen meer producten verkopen in je winkel, probeer dan zeker eens deze unieke techniek van referentieaantallen. Het is misschien wel je best renderende winkelreclame.

Tip 2 : Wat is buitenreclame of “out store” winkelreclame?

Winkelreclame buiten winkel TIPSAls we praten over de externe winkelinrichting dan bedoelen we hiermee de buitenzijde van de winkel. Het bevindt zich van de straat tot de winkeldeur en is veelal het eerste aanspreekpunt van de winkel ten aanzien van de potentiële klant. Als een klant met andere woorden doorheen een winkelstraat loopt of langs een winkel rijdt, dan is het de externe winkelinrichting die zal bepalen of de klant effectief de winkel zal binnengaan. Het doel van de externe winkelinrichting bestaat er dan ook in enerzijds een aantrekkingspunt te vormen en anderzijds een eerste interesse op te wekken. Dit opdat de aandacht van de klant getrokken wordt en hij vervolgens een actie onderneemt, namelijk: de winkel binnenstappen. Van zodra hij de winkel eenmaal is binnengestapt is het aan de commerciële opbouw van het binnenreclame om de volgende fase van het verkoopproces aan te kondigen.



Opbouw van de buitenreclame
De opbouw van de externe winkelinrichting wordt bepaald door de ligging. Is de winkel gelegen in een shoppingcenter, een winkelstraat of eerder afgelegen, dan beïnvloedt dit de opbouw van de inrichting. Daarnaast is er tevens de smaak. Naargelang uw formule of eigen smaak zal u zelf een unieke vorm geven aan de externe winkelinrichting. Deze keuze staat u uiteraard vrij. Het doel van deze pagina bestaat erin u nuttige tips aan te reiken die u zelf volgens uw formule of smaak kan integreren.

Tip 1 : Wat is binnenreclame of "in-store" winkelreclame

Winkelreclame TIPS reclame in een winkelElk winkelinterieur is een kwestie van smaak. U als zaakvoerder of commercieel verantwoordelijke kiest dus de kleuren, materialen, attributen en inrichting volgens uw eigen smaak of de verkoopformule waaronder u actief bent. Daarnaast is het interieur tevens afhankelijk van hetzij uw productenassortiment dat u verkoopt, hetzij van uw activiteit die u uitoefent. Een nagelstudio bijvoorbeeld zal een geheel ander interieur hebben dan een kledingzaak of een supermarkt. Het doel van deze pagina bestaat er dan ook niet in uw smaakpupillen te optimaliseren maar om commerciële tips aan te reiken die u in uw huidige interieur kan inwerken teneinde uw verkoopcijfer op te krikken.

Uw interieur bepaalt mede uw succes !!
Waarom is de ene zaak succesvol en de andere niet? Dit is uiteraard afhankelijk van tal van commerciële factoren waarvan het interieur mede deel van uitmaakt. Het interieur draagt er namelijk zorg voor dat een klant zich al dan niet goed voelt in uw zaak en zal mede bepalen of de klant een eenmalige bezoeker zal zijn of een vaste klant. Naargelang de activiteit van uw zaak zal de belangrijkheid van het interieur tevens groter of kleiner zijn. Baat u een restaurant uit bijvoorbeeld dan is de gezelligheid, uitstraling en mogelijkheid tot een intiem gesprek met de partner, zonder gestoord te worden door de gesprekken van de buren, voornaam en wordt dit bepaalt door de opbouw van uw interieur. Kortom, een commercieel getint interieur is meer dan een leuke kleur van de kastjes. Ga er dan ook zeker niet te licht overheen. Ik hoop u met deze pagina's alvast goed geïnformeerd te hebben en wens u zéér veel succes.