Succesvol adverteren en reclame maken in tijd van crisis – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Reclame tips > Succesvol adverteren in crisis tijden

Tips van de vakman vakvrouw

Adverteren is een belangrijk onderdeel van de reclame en heeft uiteraard als doel naambekendheid te genereren wat leidt naar een toename van zowel het aantal klanten als de verkoop. Een fenomeen dat zich steeds weer aanmeldt als bedrijven in een staat van crisis verkeren, is dat het reclamebudget wordt aangesneden en erop wordt bespaard. De vraag is thans of deze besparing gegrond en raadzaam is. Op deze pagina gaan we even dieper in op het succesvol adverteren in tijden van crisis.

Als een crisis zich aankondigt en de bedrijven en ondernemers een terugval in de bestellingen en verkoopcijfers vaststellen, dan zijn besparingen niet meer veraf. Deze besparingen zijn nodig om de uitgaven in te korten volgens de verminderde inkomsten opdat volgens de boekhouding alsnog een break-even of een positieve balans kan neergezet worden. Logisch, toch?

Thans stellen we tevens vast dat bij deze besparingen ook gesneden wordt in de uitgaven of de budgetten voor de reclame. De vraag hierbij is of deze besparing eveneens zo logisch is. Het besparen op reclame wil namelijk zeggen: "we gaan ons minder op de markt profileren". Anders verwoord zou je dit kunnen stellen als: "we hebben honger dus we gaan als remedie minder eten". Als men niet van plan is te vermageren, dan is deze stelling toch zeker niet logisch te noemen, want het minder eten heeft als gevolg dat het originele probleem verergert zijnde, nog meer honger. Commercieel betekent dit dat het minder investeren in reclame onherroepelijk zal leiden naar een vermindering van de verkoop, wat dus eigenlijk het probleem was. Ik denk dat nu wel duidelijk is dat besparen op reclame omwille van de crisis niet echt verstandig is en dat in moeilijke tijden net meer financiële kracht naar reclame moet uit gaan. Aangezien de huidige klanten namelijk minder aankopen bestaat de kunst erin de afgezwakte verkoop terug aan te sterken met enerzijds het inwinnen van nieuwe klanten en anderzijds het stimuleren van de bestaande klanten om alsnog tot investeringen over te gaan. Kortom besparen op reclame in tijden van crisis is zeker niet het antwoord om tijdens de crisis stand te houden, net het omgekeerde is waar.

Wat in moeilijke tijden zoals een crisis wel de aandacht verdient, is de wijze waarop men aan reclame doet. Als je thuis even een of andere krant openslaat, dan zie je hier en daar wel advertenties staan. Reclame dus. Maar stimuleert die reclame u om een actie te ondernemen? Meestal niet. De reden hierbij is te zoeken bij de boodschap die in de reclame wordt meegegeven. Helaas is die boodschap veelal gericht naar naamsbekendheid en niet direct naar actiestimulans. En daar schuilt nu net het probleem. Een voorbeeldje:

  • Boodschap (A) : De tegelman: de juiste man voor al uw tegelwerken
  • Boodschap (B) : De tegelman: tot eind juli -20% op wandtegels

Welke van beide boodschappen (A) of (B) zou u het snelste stimuleren om de telefoon te nemen en de tegelman even te bellen? Inderdaad, boodschap (B). Dit omdat bodschap (A) eerder als taak heeft de tegelman bekendheid te geven, terwijl boodschap (B) een actiestimulans biedt onder de vorm van een koopje. Weeral een korting zou je denken, maar onderschat de impact niet van promoties en productkortingen. In tijden van crisis zitten consumenten en bedrijven net als u met besparen in gedachten waardoor ze sneller opzoek gaan naar koopjes en aanbiedingen. Cijfers tonen tevens aan dat solden, waar kortingen troef zijn, in tijden van crisis meer omzet halen dan solden in een hoogconjunctuur. Wilt u dus inspelen op de nieuwe marktsituatie, de crisis, en de financiële situatie van uw klanten, dan zal u promoties moeten voeren. De vraag hierbij is thans hoe u dit best doet. Welke korting moet u geven, met welke boodschap doet u dit best en zo meer zijn vragen waarvan de antwoorden uw succes bepalen. Dus testen + meten, of anders experimenteren. Elke succesvolle actie wordt vooraf gegaan door een reeks van testen en metingen. Het zal wellicht duidelijk zijn dat dit niet zo evident is. Als u adverteert in een vakblad hoe meet u dan hoeveel klanten uw advertentie gezien hebben, hoeveel er de boodschap effectief gelezen hebben en welk percentage hiervan effectief actie heeft ondernomen. Dit is uiteraard moeilijk zoniet onmogelijk te bepalen.

Gelukkig is er het internet die u wel deze testmogelijkheden en metingen biedt. GoogleAds ofwel "Google Adwords" bijvoorbeeld is een reclamemedium waarbij u uw boodschap steeds weer kan aanpassen tot u de beste formule te pakken heeft en waarbij u kan volgen hoeveel gegadigden of prospecten uw advertentie hebben gezien met het aantal dat effectief op uw advertentie heeft geklikt. "Google Adwords" biedt u met andere woorden de tools om makkelijk te testen en te meten. Hoeveel kliks heeft u gekregen als u bijvoorbeeld 10% korting geeft en wat doet dit met 15%. Wat gebeurt er als u een einddatum vastkleeft aan uw reclameboodschap zoals "-10% korting tot 30 juli" en dergelijke. Kortom Google Adwords biedt u de mogelijkheid uw succesvol reclame te maken in tijden van crisis. Een extra voordeel van Google Adwords is tevens dat het u niets kost als men niet op uw advertentie klikt. U betaalt dus per klik. Daarnaast kan u nog eens selecteren per regio waarin u uw advertentie wil laten verschijnen en kan u via Google Adwords sleutelwoorden bepalen. Als we dit kleven op voorgaande boodschap dan zou "tegels" een belangrijk zoekwoord zijn met bijvoorbeeld Antwerpen als doelregio waar de tegelman actief is. Surft nu iemand op internet die tegels zoekt in Antwerpen dat staat de advertentie voorop. Het is dan de inhoud van de boodschap die bepaalt of de surfer effectief wordt gestimuleerd om op de advertentie te klikken. De boodschap is dus even belangrijk als uw positie in de Google zoekmachine. Naast Google Adwords zijn er nog meerdere aanbieders van online reclame doch biedt Google Adwords u de unieke mogelijkheid te testen, te meten en bij te sturen waar nodig tot u uw succesformule te pakken heeft. Eens deze formule te pakken, kan u ze uiteraard verder zetten in magazines en vakbladen of andere reclamemedia.

Kortom, wilt u stand houden in tijden van crisis of zelf groei optekenen dan zal u uw reclameboodschap anders dienen te profileren waarbij testen, meten en bijsturen de tools zijn voor succes. Ik wens u alvast véél van dit succes toe.


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact