Wist je dat … mobiele reclame op je telefoon doelgericht kan afgestemd worden op je locatie

U bent hier : Home > Reclame > Reclame TIPS > Mobiele Reclame


Mobiele reclame per locatie TIPS

Krijg je plots reclame op je mobiele telefoon van de winkel vlak voor je? Dan werd de advertentie gekoppeld aan je locatie. Maar hoe reageer jij hierop?

Stel, je wandelt rustig door een winkelstraat en plots krijg je op je mobiele telefoon een melding van een winkel vlak voor je dat aldaar leuke dameskleding in promotie staat. Wat zou dan jouw reactie zijn? Ga je hierop in en ga je eens een kijkje nemen in de winkel of trek het je niet aan en wandel je rustig voort.

Om hierop een antwoord te bieden werd een marktonderzoek ondernomen door de Universiteit van New-York en Pennsylvania waarbij het aankoopgedrag werd bestudeerd bij het ontvangen van doelgerichte en locatie gebaseerde mobiele advertenties.

Hoe werd de markstudie gevoerd?

De studie was een aanvulling en bevestiging van een reeds eerder gevoerd onderzoek uit 2014 waar in een groot winkelcentrum in Azië met maar liefst 300 winkels en meer dan 100.000 dagelijkse bezoekers getest werd naar het koopgedrag als doelgericht mobiele advertenties werden verstuurd volgens de locatie waar je je bevindt.

Om dit onderzoek mogelijk te maken werden 85.000 bezoekers van het winkelcentrum gevraagd of ze wilden participeren in het onderzoek en of ze zich wilden aanmelden aan het lokale WIFI netwerk. Op dit netwerk waren tevens de omliggende winkels in het winkelcentrum gekoppeld. Tevens werd de participanten gevraagd hun locatie op de mobiele telefoons aan te zetten opdat de onderzoekers de locatie van de bezoekers konden volgen.

Vervolgens werden de participanten gevraagd enkele gegevens in te vullen zoals leeftijd, geslacht, interesses, en zo meer waardoor bepaalde profielen konden gevormd worden. Deze gegevens werden in een “targetting” systeem verwerkt waardoor de onderzoekers de advertenties van de winkels doelgericht konden gaan sturen.

De laatste en meest belangrijke taak was nu per locatie doelgerichte advertenties naar de mobiele telefoons te verzenden zodat een participant aan winkel (A) ook de advertentie van winkel (A) te zien zou krijgen op de mobiele telefoon. Dan was het afwachten hoe de participanten op de advertentie zouden reageren.

Hoe zou jij reageren op dergelijke locatie advertentie?

Dat is nu de hamvraag. Je staat dus in een winkelstraat of winkelcentrum en je krijgt plots een melding op je mobiele telefoon dat in de winkel voor je de kleding in promotie staat. Wat doe je dan. Ga je op de melding in en ga je een kijkje nemen of negeer je de melding en stap je gewoon door?

Wat toonde het marktonderzoek

Het onderzoek toonde alvast aan dat bij een groot deel van de participanten de verleiding plots zeer groot was om op de melding in te gaan en de winkel toch even te bekijken en zelfs te bezoeken. Dit was zeer opmerkelijk, zeker als men zich realiseert dat over het algemeen een reclameboodschap al zeer sterk moet zijn wil het direct tot actie aanzetten. Nu toonde dit onderzoek dat de doelgerichte melding op de op locatie plots een grote impuls triggert en een directe wijziging in gedrag creëert.

Langer in de winkel met advertentie

Ook toonde het onderzoek dat de tijdsinvestering dat in de winkel werd doorgebracht wijzigde. Via de locatie op de mobiele telefoons, konden de onderzoekers ook zien welke tijd een participant in een bepaalde winkel verbleef. Ook hierin werd een vreemde vaststelling gedaan. De participanten die een melding hadden ontvangen van een bepaalde winkel, verbleven langer in de winkel dan participanten die de melding niet hadden ontvangen. Dit toonde dus aan dat de melding vooraf één of ander gevoel voor de winkel creëert waardoor men langer in de winkel verblijft.

Advertentie bepaalt zelfs je wandelroute

Dit lijkt misschien ietwat vreemd maar de onderzoekers zagen tevens dat reclame meldingen van winkels de wandelroute van de participanten beïnvloedde. Zo kon men bijvoorbeeld zien dat als een melding van een bepaalde winkel werd verzonden naar de mobiele telefoons van de participanten, men de winkels spontaan ging zoeken. Zo kon men zelfs inschatten hoe de wandelroute van bepaalde participanten zou gaan als men volgens een bepaalde route meldingen van winkels, gelegen op de uitgestippelde route, ging verzenden.

Hoe gaat het nu verder ?

Het onderzoek was een eerste zet naar het bestuderen van gedragspatronen en de impact van mobiele reclame volgens locatie. Het onderzoek heeft alvast sterke bevindingen en resultaten getoond die zeker zullen gebruikt worden in de verdere evolutie van doelgerichte en efficiënte reclame, met name mobiele reclame.

Sta je dus morgen in een winkelcentrum, wees dan niet verbaasd als je plots een melding krijgt op je mobiele telefoon van een winkel naast je zeggende dat er schoenen in promotie staan. Wordt zeker nog vervolgd.

DELEN - wie van je vrienden kan je een plezier doen met dit artikel? Deel het met hen.