Promotie met een spaarkaart voor uw klanten – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Promotie > Spaarkaart als promotie

Tips van de vakman vakvrouw

Wat is een spaarkaart promotie actie?
De spaarkaart en/of de klantenkaart (bepalend volgens de tijdsduur van de actie) is wellicht de meest bekende en tevens meest eenvoudigste vorm voor het voeren van een promotie. De naam zegt het zelf al: de klant spaart door bijvoorbeeld het aankopen van producten en krijgt hiervoor bij voltooiing van zijn sparen een bepaalde beloning voor in de plaatst. Het grote voordeel van de spaarkaart is dat gedurende de spaaractie een bepaalde klantenbinding wordt gecreëerd. De klant wordt door de actie namelijk gestimuleerd om de winkel meermaals te bezoeken om zijn inkopen te doen teneinde zijn kaart vol te hebben opdat hij zijn beloning in ontvangst kan nemen. Een beloning onder de vorm van een korting op zijn laatste aankoop, een geschenk, of dergelijke.

Commerciële doelstelling van een spaarkaart actie
De commerciële doelstelling van een spaarkaart is zoals gezegd een binding te creëren met de klant gedurende de actie door hem te stimuleren zijn inkopen in uw winkel te ondernemen waarvoor u hem beloont. Het spreekt weliswaar voor zich dat de waarde van de beloning zal bepalen of deze doelstelling wordt gerealiseerd. Des te hoger de waarde van de beloning, des te sterker wordt de klant gestimuleerd om de concurrent te mijden en bij u producten aan te kopen. Het is dan ook aan u om een waardige beloning aan te bieden.

Tijdelijke campagne of doorlopende actie
Als u eraan denkt een spaarkaart in te voeren dan kan u tevens een keuze maken volgens de doorlooptijd er van. Zo kan u een spaaractie opzetten gedurende een bepaalde termijn (twee maanden bijvoorbeeld) waarna de actie wordt stopgezet, of kan u een spaarkaart doorlopend gebruiken. Denk bij dit laatste aan een taverne bijvoorbeeld die doorlopend een kopje koffie gratis aanbiedt als de klant twaalf keer heeft geconsumeerd. 

Ook voor KMO en grote organisaties
Veelal denkt men dat een spaarkaart enkel voor de zelfstandige handelaar of detailhandel voorbestemd is maar ook voor KMO's (MKB) of grote organisaties biedt een spaarkaart leuke mogelijkheden. Als een klant gedurende een bepaalde termijn voor een bepaalde waarde besteld, waarom ook hem dan niet belonen? Een kleine attentie kan soms wonderen doen.

Wat hebt u nodig ?
Om een spaaractie te voeren zijn drie voorname zaken vereist, namelijk :
- Een kaart waarop de klant kan sparen
- De spaarpunten waarmee de klant spaart
- De beloning die de klant krijgt
Wat zowel de kaart als de wijze van sparen (via punten, zegels, stempels, elektronisch, ...) betreft kan u gebruik maken van een brede waaier aan mogelijkheden gaande van een eenvoudige zelfgedrukte kaart tot een volledig elektronische magneetkaart. Het is dan ook aan u om te bepalen welke vorm de kaart zal hebben.

Welke informatie moet een spaarkaart zeker bevatten:
- Naam van de winkel die de actie voert
- Geldigheidsduur van de spaaractie
- Einddatum wanneer de spaarkaart ten laatste dient ingeleverd te worden om recht te hebben op de beloning
- Prijs die kan gewonnen worden als de spaarkaart gevuld is
- De wijze waarop men een spaarzegel of stempel kan bekomen. Voorbeeld: "Per aankoopschijf van 10 euro = 1 spaarzegel"
- De plaats(en) waar de spaarzegels kunnen verkregen worden
- (optioneel) Gegevens van de klant
De aard van de vereiste gegevens zijn tevens afhankelijk van het type actie die gevoerd wordt.

Vervalsingen van de spaarkaart of spaarzegels
Naargelang de grootte van de beloning dient u (helaas) rekening te houden met mogelijke vervalsingen. Gelukkig komen vervalsingen niet zo vaak voor, maar toch dient men zich ervoor te behoeden.  

Enkele nuttige tips
- Analyseer naar wie u de actie richt, en voor wie de beloning bestemd is. Voorbeeld: een leuke barbiepop voor de kinderen als cadeau voor het sparen van de ouders
- Maak het sparen leuk voor de klant.
- Maak gebruik van thema's. Wereldbeker voetbal = veld als kaart en spelers als spaarpunten
- Draag zorg voor een doeltreffende verdeling van de kaart. Deel ze persoonlijk uit.
- Gebruik uw actie om nieuwe klanten aan te trekken door ze bijvoorbeeld in advertenties of andere reclamemiddelen te gebruiken. "Spaar nu ... en win ... "
- Maak uw actie tevens bekend aan de buitenzijde van uw winkel.
- Maak uw actie tevens bekend in de winkel.
Denk tevens aan opsplitsing van de beloning waardoor de klant gestimuleerd wordt langer te sparen. Maak van uw spaaractie met andere woorden een leuke verzamelactie. Voorbeeld: spaarkaart (1) vol = barbiepop, spaarkaart (2) vol = auto voor barbiepop, enz...er.


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact