Wist je dat de meeste pijn in nek en schouders veroorzaakt wordt door een slechte zithouding

U bent hier : Home > Kantoor > Ergonomie > Nekpijn door zithouding


Ergonomie nekpijn door zithouding TIPS

Een nieuw onderzoek aan de Universiteit van San Francisco (USA) heeft nogmaals aangetoond dat een slechte zithouding de aanleiding is van vele nekpijnen en schouderpijnen waarmee jong en oud geconfronteerd wordt.

Computer is grote schuldige

De grote schuldige van de hedendaagse nek en schouderklachten is de computer. Als we aan het computerscherm gekluisterd zitten dan hebben we de neiging om ons hoofd lichtjes naar voor te buigen om beter te kunnen lezen.Dit lichtjes voorovergebogen zitten aan het computerscherm is enorm belastend voor de nekspieren en schouderspieren.

Bij het onderzoek werden enkele honderden proefpersonen gevraagd om een bepaalde tijd aan een computer plaats te nemen en enkele taken uit te voeren. Het was verbazingwekkend hoe snel de proefpersonen het hoofd naar voren buigen in de richting van het computerscherm teneinde de tekst op het scherm beter te kunnen lezen. Zelfs al wordt op voorhand gevraagd het hoofd mooi recht te houden, de juiste zithouding, dan nog is men al snel geneigd het hoofd toch naar voor te buigen om beter te kunnen zien wat dan weer leidt naar een foutieve zithouding met nekpijn en schouderpijn tot gevolg.

Hoe belastend is een voorovergebogen houding dan?

Deze vraag stelden de onderzoekers. Ze stelden vast dat indien de rug en nek mooi recht in lijn liggen, het gewicht van het hoofd makkelijk door de nekspieren en schouderspieren kunnen gedragen worden. Een hoofd weegt gemiddeld 5,5 kg hetgeen makkelijk door de nek kan gedragen te worden als dit mooi rechtop staat. Van zodra het hoofd thans naar voor gebogen wordt, zoals bij het zitten aan een computerscherm, dan ontstaat een hefboom waarbij het gewicht van het hoofd op de nekspieren al snel verzwaard naar 20kg. En dit bij een voorovergebogen houding van 45°.

Hoe lang zit jij aan de computer?

Het onderzoek stelde ook vast dat de tijd van belang is dat de foutieve zithouding met naar voor gebogen hoofd wordt aangenomen. Men zou het misschien niet meteen denken maar bijna negentig procent van de proefpersonen ondervonden al pijn in de nek na enkele minuten aan het computerscherm zitten met gebogen nekhouding. Als men hierbij beseft dan velen onder ons, denk maar aan kantoorbedienden of gamers bijvoorbeeld, uren aan een computerscherm gekluisterd zitten, dan is de verklaring niet ver te zoeken waarom meer en meer mensen last hebben van nek en schouderpijnen.

Geen besef van tijd aan de computer

Het grote probleem bij het computerscherm is het gebrek aan alertheid of het besef van tijd. Als we aan de computer zitten dan zijn we druk begaan met wat er zich op het scherm afspeelt. Zijn we bijvoorbeeld aan het werken of ons aan het ontspannen door het spelen van een spelletje, dan worden we als het ware bezig gehouden, waardoor we geen tijdsbesef hebben en we lang in eenzelfde houding blijven.

Ook signalen van ons lichaam, zeggende dat we eigenlijk niet goed zitten en de nek begint pijn te doen, worden minder snel opgevangen waardoor we langer dan eigenlijk goed is in de slechte houding blijven zitten. Als je vervolgens de computer uitzet, dan merken we pas de signalen van de nekpijn terug op en stellen we vast dat we eigenlijk wat te lang in een slechte houding gezeten hebben.

Andere klachten omwille van een slechte zithouding

Het onderzoek toonde ook aan dat naast de nek en schouders ook andere pijnklachten het gevold zijn van een slechte zithouding. Zeker als de houding lange tijd wordt aangehouden. Denk bijvoorbeeld maar aan hoofdpijn of pijn in de rug, lage en hoge rugpijn. Allen zijn ze het gevolg van lange tijd zitten in een ongunstige houding.

Wat kan je dan doen?

Heb je last van nekpijn, hoofdpijn, pijn in je schouders of rug, dan zou dit ook bij jou wel eens te wijten kunnen zijn aan een slechte zithouding. De onderzoekers stellen dat je altijd goed alert dient te zijn voor eerste pijnsignalen of nijging tot verkramping als je enige tijd in een bepaalde houding zit. Tracht zeker steeds rechtop te zitten en je computerscherm zodanig te plaatsen, bij voorkeur op ooghoogte, dat je je hoofd niet dient voorover te buigen. Zet ook de tekstgrootte op je computerscherm wat groter zodat je de tekst makkelijker kan lezen.

Verander wat vaker van houding

Probeer ook vaak van houding te veranderen zodat de starre houding niet verkrampt. Zeker bij langtijdig zitten in dezelfde houding. Regelmatig je zithouding veranderen, met name je hoofdhouding, kan al een wereld van verschil betekenen. Probeer het je ook eigen te maken om geregeld kleine bewegingen met je hoofd te maken waardoor eventuele verkramping van de nekspieren vermeden wordt. Ook kan je met regelmaat enkele rek en stretch bewegingen doen om je nek terug wat losser te maken of je kan makkelijk nu en dan de nekspieren even masseren om alles terug in de plooi te krijgen.

Kortom een slechte of foutieve zithouding is de oorzaak van vele pijnen en kwaaltjes. Sta voor jezelf dan ook is even stel bij je zithouding en wees alert voor eventuele signalen van je lichaam. Reageer vroegtijdig en voorkom dat de spieren geheel verkrampen of dat het kwaaltje een echt probleem wordt.

ZIE OOK
> Ergonomie TIPS
Ergonomie en ziekteverzuim op de werkvloer
> Ergonomische bureaustoel

Meer TIPS bij volgende update. Sla deze pagina zeker op bij uw favorieten.

Alle weetjes
Moppen en grappen
Promoties