Sport – hoe kan je gezond sporten – TIPS voor succes

U bent hier : Home > Beauty > Sport en fitness

sport fitness zumba aerobics TIPS

Wil je gezond sporten zowel thuis als in de fitness dan zijn er enkele belangrijke punten waarop je moet letten. Hier vind je alvast praktische TIPS. Elke week worden nieuwe tips, artikelen, studies, filmpjes en video’s toegevoegd. Sla deze website dus zeker op bij uw favorieten.

Tip 7 : Wil je meer sportresultaat? Maak het jezelf leuk en de resultaten komen vanzelf

Studie en onderzoek
Meer sporten staat bij aanvang van een nieuw jaar, naast vermageren, zeer hoog genoteerd in de goede voornemens. Thans toont een onderzoek dat velen, bij de start van het nieuwe jaar, effectief starten met sporten maar het na enkele weken of maanden al voor bekeken houden en de sportkledij en sportschoenen aan de haak hangen. De vraag is dan ook waarom de goede intenties al snel verloederen en uiteindelijk leiden naar stopzetting, wetende dat bewegen en sporten goed is voor de gezondheid wat toch een voorname stimulans zou moeten zijn.

Een onderzoek dat hiernaar werd gevoerd toonde aan dat de motivatie bij sommige soort sporten sneller afneemt dan bij andere. Zo zag men dat de stopzetting bij voornamelijk individuele sporten aanmerkelijk hoger lag dan bij groepssporten. De reden hiervoor dient vooral gezocht te worden bij de aanwezige motivatie die het wat vaker laat afweten bij een individuele sport zoals bij lopen bijvoorbeeld. Als men individueel sport, dan vindt men snel allerhande uitvluchten en excuses om vandaag even niet te sporten wat dan uiteindelijk naar volledige stopzetting leidt. Dit fenomeen speelt wat minder bij groepssporten of teamsporten omdat in groep sporten meer stimuleert om aanwezig te zijn.

De hoofdreden waarom velen stoppen met sporten, zeker bij een individuele sport, is dat het gewoon niet meer leuk is. Bij aanvang van de sport is het allemaal nieuw en is het doel duidelijk maar na verloop van tijd is de lol er vanaf en dropt tevens de motivatie met stopzetting tot gevolg. Daarom adviseren de onderzoekers te zoeken naar het leuke als je start met een nieuwe sport. Zoek dus geen sport om een bepaald doel te bereiken, vermageren of conditie bijvoorbeeld, maar zoek eerder naar wat de sport leuk maakt, en je doel volgt automatisch. Zo zou je het saaie lopen kunnen vervangen door een half uurtje leuk en plezierig dansen in de badkamer vergezeld van leuke youtube muziekfilmpjes. Dit leuke dansen en plezier maken zal je zeker langer volhouden dan een partijtje rennen. Als je daarbij nog eens youtube filmpjes kiest waarbij je anderen ziet sporten en lachen, zich goed amuseren dus, dan geeft dit ook weer een extra boost aan jou. En je voelt je ook niet meer zo eenzaam tijdens het sporten zoals bij het saaie lopen wat je motivatie wat opkrikt.

Een extra voordeel van het beleven van plezier in je sport is dat in de hersenen stoffen worden gemaakt die je nieuwe sport koppelen aan leuk en plezierig. Dit maakt dat je straks, na verloop van tijd, automatisch gaat verlangen om te sporten, je te amuseren eigenlijk, en je jezelf niet moet sleuren om te sporten, zoals het gevoel als je MOET gaan lopen. Kortom, wil je meer sporten, om welke reden dan ook, zoek naar het leuke in de sport, welke sport dit ook moge zijn, en je zal langer volhouden en makkelijker je doel bereiken.

Tip 6 : Menopauze bij vrouwen vermindert niet vet maar spiermassa

Studie en onderzoek
Een nieuw onderzoek aan de Universiteit van Finland heeft aangetoond dat vrouwen tijdens de menopauze duidelijk aan spiermassa verliezen en dus als het ware vermageren, zoals menige vrouwen al wel hebben ontdekt. Thans vermagert men volgens deze studie dus niet door vet te verliezen maar door het verlies van spiermassa hetgeen niet zo goed is. Om dit resultaat aan te tonen werd een onderzoek opgezet met vrouwen tussen 45 en 55 jaar dewelke zich in de menopauze bevonden. Deze vrouwen werd gevolgd gedurende de volledige duur van de menopauze die schommelde van zes maanden tot zelfs drie jaar bij sommigen. Het resultaat van de studie toonde vervolgens aan dat de spiermassa duidelijk vermindert wat het gevolg zou zijn van het oestrogeengehalte dat afneemt tijdens de menopauze.

Zoals geweten is het verliezen van spiermassa niet echt bevorderlijk en kan dit in extreme situaties de conditie en spiersterkte beïnvloeden wat dan weer de gezondheid niet ten goede komt. Daarom adviseren de onderzoekers om tijdens de menopauze extra te sporten of de lichaamsbeweging op peil te houden teneinde het mogelijks verlies van spiermassa te vermijden of miniem te houden. Hierbij maakt het niet veel uit welke sport men doet of hoe vaak men aan lichaamsbeweging doet. Voornaam is dat men weet dat men tijdens de menopauze kan/zal vermageren doch dat dit eerder kostbare spiermassa is en geen vet en men zich hiertegen best kan wapenen door wat extra te sporten of te bewegen.

Tip 5 : Welke sport is voor jou meest ideaal?

Lichaamsbeweging is een absolute noodzaak. Je hoort het dan ook bijna elke dag dat we dienen te sporten en bewegen om zowel onze conditie als de algemene gezondheid op peil te houden. De vraag is thans welke sport meest ideaal is.

sport en fitness aeroribs

Dit is uiteraard afhankelijk per individu waarbij de motivatie en het leuk vinden het allerbelangrijkste is. Zonder de motivatie stop je weer met sporten en sta je weer bij af. Het is dan ook aan te raden een sport te vinden die je echt aanspreekt. Ga daarom eens langs bij een fitnesscentrum of sportcentrum en kijk eens naar de verschillende sporten. Vraag naar informatie en doe eens een testsessie mee zodat je een gevoel krijgt van de activiteit.

Als je gaat sporten houd er dan ook rekening mee dat je een bepaalde sportkleding en sportschoenen noodzakelijk kunnen zijn. Deze sportkleding kan je wellicht op de sportclub verkrijgen of in een gespecialiseerde sportkleding winkel. Is het doel voor je bezoek aan de fitness of fitnesscentrum je spieren te laten groeien, bekijk dan ook eens de TIPS op pagina Bodybuilding.

Tip 4 : Wist je dat ... maar één op drie Belgen nooit aan sport doet, en het wordt nog erger

Studie en onderzoek
Dat sporten gezond is is een feit, doch blijkt dit onvoldoende reden om mensen te stimuleren om te sporten. Een onderzoek heeft namelijk aangetoond dat bijna 30% van de Belgen nooit sport en dit is opmerkelijk. Een sportieve levensstijl verkleint namelijk de kans op allerhande ziektes en kwaaltjes. En de cijfers worden nog erger. Als we naar het Europese gemiddelde kijken, waar maar liefst 45% van de mensen nooit sport, dan scoort België eigenlijk nog vrij goed. Zijn we dan niet begaan met onze gezondheid? En het wordt nog erger. Het onderzoek toonde aan dat 12% van de Europese bevolking meer dan 8 uur gewoonweg zittend doorbrengt. Dit zijn allen alarmerende cijfers wetende dat vele ziektes en kwaaltjes ontstaan door te weinig beweging en sport. Het is dan ook weer hoog tijd dat we met zijn allen wat meer de zetel of sofa thuis en de kantoorstoel op het werk laten voor wat het is en wat meer bewegen en sporten.

Tip 3 : Snel afvallen met Zumba

(een tip van) Zumba Fitness
Met de nieuwste fitness hype Zumba verbrandt u 1000 calorieën per uur. Er is geen snellere manier om zoveel calorien te verbranden op zo een korte tijd. Met een Zumba workout beweegt u iedere spier in uw lichaam waardoor de vetverbranding onmiddellijk start met uw eerste danspasjes. Zumba is niet moeilijk, iedereen zowel jong als oud kan deelnemen. Zumba is ook genieten en gewicht verliezen op hetzelfde moment. U krijgt met Zumba niet het gevoel dat u aan het afzien bent maar eerder een party gevoel. U heeft met Zumba geen danspartner nodig en u hoeft ook niet te kunnen dansen. Zumba is makkelijk en eenmaal u start met Zumba kan u er niet meer zonder. Zumba is FUN !!!

Tip 2 : Eiwitten als voedingssupplement in de ochtend

(een tip van) Body en fit shop
Wanneer je 's ochtends eiwitten neemt dan kun je het beste kiezen voor een snel opneembare bron, een goede “Whey proteïne” dus. Dit is een zeer belangrijk inname moment omdat je 's nacht geen voedingsstoffen binnenkrijgt, je brengt je lichaam dan direct weer in opbouw. Kijk voor tips over de andere tijstippen op onze website!

Tip 1 : Waarop letten bij fitness met gewichten?

(een tip van) Fitness Delivery
Let op! Ga niet op te jonge leeftijd trainen met te zware gewichten. De spieren zijn hier nog niet klaar. Vanaf 18 jaar kunnen de remmen los.