Bingewatchen, leuk maar waarom ook even opletten?

U bent hier : Home > Gezondheid > Bingewatchen

Bingewatchen leuk maar toch even opletten - TIPS en advies

We kunnen er niet naast kijken. Bingewatchen is hot en wint elk jaar aan kijkers. Uren en uren zitten we met zijn allen gekluisterd aan een of ander TV scherm, een tablet of smartphone. Gezellig kijken naar allerhande films en series.

Streamingdiensten zoals Netflix, Amazon Prime, Disney, Streamz, en ga zo maar door zijn dan ook enorm populair. Wist je dat in 2018 ongeveer 60 procent van de bevolking streamt. Bij jongeren ligt het cijfer zelfs nog hoger rond 73 procent. Streamen is dan ook het tijdverdrijf bij uitstek van deze eeuw.

Studie onderzoek KLEINBingewatchen, uren naar TV kijken om een leuke serie te streamen. Het is super fun en ontspannend maar het is ook even opletten. Meer en meer studies tonen namelijk aan dat bingewatchen de gezondheid kan schaden.

Bij bingewatchen zit je namelijk uren en uren, vaak onafgebroken, onderuit in de zetel en dat is niet zo bevorderlijk voor de gezondheid. Daarnaast stimuleert bingewatchen enkele gewoontes die niet zo goed zijn voor zowel de fysieke gezondheid als het mentaal welzijn. Daarom even wat extra aandacht aan het fenomeen bingewatchen in dit artikel - studie onderzoek.

Bingewatchen, waarom even bewegen tussen elke aflevering?

Zoals we wel weten en ook wel eens hebben ervaren is uren bingewatchen vaak gelijk aan uren stilzitten. We zitten in de luie zeten en kijken bij een serie de ene aflevering na de ander. Lekker ontspannen. Doch is dit eigenlijk niet zo verstandig.

Ludo claes TIPSLang stilzitten is namelijk zeer ongezond en is zeker te vermijden. Een eerste tip is dan ook om tijdens het uren bingewatchen regelmatig te bewegen. Maak het bijvoorbeeld een gewoonte om na elke aflevering van je serie (ca 30minuten) uit je luie zetel te komen en even te wandelen of te bewegen (ca 5 minuten).

Doe dit gewoon thuis. Sta recht en wandel even rond de tafel, doe enkele zwaaibewegingen met je armen, of wat dan ook. Vermijd gewoon lang stilzitten. Enkele minuten bewegen tussen elke aflevering kan al voldoende zijn om allerhande gezondheidsrisico's te verminderen. Gewoon doen.

Dat lang stilzitten echt de gezondheid kan schaden en een ernstig risico inhoudt, werd aangetoond in tientallen studies wereldwijd. De lijst van mogelijke gezondheidsproblemen door lang stilzitten is zodanig lang gaande van hoge bloedruk tot risico op kankers, risico op diabetes, problemen met hart en bloedvaten, en ga zo maar door. Er wordt dan ook geclaimd dat lang stilzitten het nieuwe roken en obesitas is, wat dus zeer ernstig dient genomen te worden.

Nieuwe Amerikaanse Studie bij bingewatchen
"Regularly spending four or more hours a day watching television can increase the risk of cardiovascular disease or early death by 50 percent, according to an American Heart Association (AHA) study led by UCF Assistant Professor Jeanette Garcia"

Wil je dus gezellig bingewatchen en uren relaxen in de luie zetel, denk dan even aan je gezondheid en beweeg even tussen je afleveringen. Wist je trouwens dat studies aangetoond hebben dat je gemiddeld 60 minuten zou moeten sporten als je acht uur stil zit. Dit gewoon om de gezondheidsrisico’s van het lang stilzitten te minimaliseren. Ook deze studies tonen nogmaals het belang van bewegen tijdens lang stilzitten. Laat je dus niet vangen en zorg voor beweging bij het bingewatchen.

Bingewatchen, waarom opletten met cliffhangers?

Een tweede opmerking die we vaak horen bij het bingewatchen is het verlies van tijd. Zeker als men series streamt en bekijkt. Vaak wordt men zodanig meegetrokken in de spanning van het verhaal dat men uiteraard de afloop wil zien. De makers spelen hierop uiteraard handig in door elke aflevering van een serie met een spannende cliffhanger te eindigen.

Een cliffhanger is een einde van een aflevering dat dermate spannend is maar je geen uitkomst geeft. De uitkomst van de cliffhanger wordt vervolgens gegeven in de volgende aflevering. Gevolg is dus dat je gestimuleerd wordt om die volgende aflevering te bekijken. Die eindigt dan ook weer in een cliffhanger waardoor je ook de volgende weer wil zien, en ga zo maar door. Gevolg. Voor je het weet zit je uren en uren aan elkaar te kijken.

Studies hebben aangetoond dat dergelijke spannende cliffhangers allerhande problemen kunnen creëren. Dit zowel naar fysieke gezondheid zoals het lang stilzitten, wat we net gezien hebben, maar ook naar psychologische gezondheid. Je loopt namelijk het risico dat jezelf gaat forceren om de volgende aflevering te zien. Als dit één keertje gebeurt is het uiteraard geen probleem maar als je jezelf wat te vaak gaat forceren dan kan dit nadelige gevolgen hebben. Studies adviseren om de tijd van bingewatchen best tot maximaal twee uur per dag te beperken.

Bingewatchen, waarom opletten voor sociale eenzaamheid?

Een voornaam psychologisch risico dat studies bij bingewatchen hebben aangetoond is sociale eenzaamheid. Dit lijkt misschien wat vreemd maar bingewatchen kan een dermate sterke impact hebben op je verlangen om series uit te kijken, dat je je vrienden en familie wat gaat verwaarlozen. Ook in het gezin kan overmatig bingewatchen een impact hebben op de relatie. Opletten dus.

Ludo claes TIPSProbeer je tijd steeds te verdelen over bingewatchen en je sociale leven. Draag er dus zorg voor dat het bingewatchen je leven niet gaat overheersen. Voel je thans toch een grote drank om de volgende aflevering van je favoriete serie te bekijken, zet dan even de TV uit. Hierdoor kan je je gedachten even op iets anders zetten en je aandacht verplaatsen. Je zal vervolgens merken dat je drang vermindert om de aflevering te zien. Ga desnoods even buiten of doe even iets anders. Probeer je gedachten weg te nemen van de serie.

Ook afspraken maken met jezelf kunnen je hierin helpen. Leg je bijvoorbeeld op dat je enkel mag bingewatchen tussen 20 uur en 22 uur. Dergelijke afspraken kunnen je remmen om te lang te kijken en jezelf in problemen te brengen.

Wat ook kan helpen is het bingewatchen in groep. Spreek eens af met vrienden om samen een film of serie te streaman en gezellig te bingewatchen. Dit verkleint alvast het risico dat je vereenzaamt en wegkwijnt. Doe dit ook regelmatig waardoor je je nodige sociale contacten levendig houdt. Bedenk steeds de spreuk: “Uit het oog is uit het hart”. Draag er dus zorg voor dat je jezelf regelmatig laat zien en horen opdat men je niet vergeet of je niet meer ziet staan.

Bingewatchen, waarom opletten met slapen en inslapen?

Bingewatchen en snacks TIPS en adviesEen algemeen probleem bij bingewatchen is het slapen. Als je met spanning vastgekluisterd zit aan je TV en graag het einde van je serie of film wil zien, dan worden de nachtelijke uren wel eens wat beperkt. Je zit dus te bingewatchen terwijl je eigenlijk zou moeten slapen.

Ook nu zal één keertje geen ramp zijn, maar als je vaak je uren slaap moet inkorten omdat je te lang aan de TV hebt gezeten, dan zal dit op korte en lange termijn gegarandeerd effecten hebben. Dit zowel op je fysieke gezondheid als je mentale welzijn.

Wees dus kordaat en spaarzaam met je nodige slaap. De lijst van gezondheidsproblemen en welzijn factoren, omwille van slaaptekort, is ook nu weer ontzettend lang. Vermijden dus. Respecteer je nodige slaap.

Ludo claes TIPSLet ook even op voor de tijd van het inslapen. Bij het bingewatchen kijk je naar een scherm. Hetzij van een TV, een tablet of smartphone. Deze schermen staan gekend om hun blauw licht. Dit licht zien de hersenen thans als daglicht waardoor de hersenen stoffen aanmaken om je wakker en alert te houden. Dit maakt dus dat je moeilijk kan inslapen als je gaat slapen.

Het is dan ook aan te raden even iets anders te doen dan op een schermpje kijken voor je gaat slapen. Hierdoor kunnen je hersenen je alertheid uitzetten waardoor je sneller in slaap valt.

Bingewatchen, waarom opletten met wat je eet?

Zeg nu zelf. Niets zo gezellig als een lekkere snack of hapje bij de TV, toch? Maar hierbij rijst de vraag wat je eigenlijk eet als snack. Is het gezond of eerder lekker? Ik vermoed het tweede en dat brengt weer risico’s met zich mee want lekkere snacks zijn vaak niet zo gezond. Ach ja, ook nu is het geen ramp als het smakken en smullen van ongezonde snacks nu en dan eens gebeurt, doch is het bij bingewatchen vaak anders.

Bij bingewatchen zit je vaak uren en uren bij de TV en is het eten van één enkele snack vaak niet aan de orde. Al snel volgen meerdere hapjes tot je op het eind van de avond plots merkt dat je eigenlijk heel wat snacks en hapjes hebt verorberd. Dit komt je gezondheid uiteraard niet ten goede.

Ludo claes TIPSMen adviseert dan ook om enerzijds je honger even te lijf te gaan en er niet altijd aan toe te geven, en anderzijds nu en dan eens een gezonde snacks te consumeren. Een Amerikaans onderzoek heeft aangetoond dat bingewatchen het eten van ongezonde snacks zelfs stimuleert en leidt naar overgewicht of obesitas en allerhande fysieke gezondheidsproblemen.

Ook stellen meerdere onderzoeken en studies dat bij bingewatchen vaak snacks op een fout tijdstip verorberd worden. Maar al te vaak wordt vrij laat op de avond nog een snack naar binnen gespeeld wat dan weer uitwerking heeft op de vertering en het inslapen. Dit gaat op termijn dan weer leiden naar overgewicht en obesitas tot hoge bloeddruk en zelfs diabetes. Opletten dus.

Kortom, wil je een lekker hapje naar binnen werken bij TV, denk dan even na over welk hapje, hoeveel hapjes en wanneer. Eet gezond, niet te veel en eet zeker niet te laat.

Bingewatchen als besluit

Bingewatchen, uren naar TV kijken om een leuke serie te streamen. Het is super fun en ontspannend maar het is inderdaad ook even opletten. Hou voorgaande punten even in gedachte en laat je niet vangen door de valkuilen van het lekker gevoel dat je krijgt bij het bingewatchen. En zoals bij vele dingen, doe het met mate.

Links – naslagwerk
Mayo Clinic = Wat are the dangers of sitting too long
University of Florida = The dangers of binge-watching


Gerelateerd:
- Zitmeubelen en sofa's - Tips
- Heeft slapen effect op overgewicht en obesitas?
- Nieuwe pilletje voor obesitas en overgewicht
- Sport en fitness - Tips