Yoga medidatie mindfullness gratis TIPS België en Nederland

U bent hier : Home > Beauty > Yoga meditatie

yoga en meditatie TIPS 01Yoga is een ontspanningstechniek waarbij als het ware spanning gebruikt wordt. Dit klinkt wellicht ietwat tegenstrijdig doch is yoga een techniek waarbij de spanning van de spieren gebruikt wordt om te leren mentaal te ontspannen. Door een spier onder een bepaalde spanning te plaatsen en deze gedurende een korte tijd te houden, wordt de mentale aandacht verplaatst van een stressopname of stressgedachte naar de spanning die de spier naar de hersenen signaleert. Des te harder de spier opgespannen of uitgerekt wordt, des te sterker het signaal naar de hersenen, en des te meer de stressfactor afgezwakt wordt. Op deze pagina vindt u gratis TIPS en advies over yoga en mindfullness.

1. TIPS van de Vakman en Vakvrouw

Tip 1 = Wat is stress en hoe ga je ermee om? – Ludo Claes

Tip 2 =

Tip 3 = ... zie volgende update.

Uw TIP en website hier toevoegen? Zie pagina contact

2. MINI-TIPS

Yoga is het vinden van innerlijke rust - praktijkadamas.be
Het vertragen van onze ademhaling zorgt meteen voor een diepere ontspanningstoestand. In de praktijk leer je hoe je werkelijk rust en kalmte kan ervaren. Laat je energie meer tot in het bekken zakken en geniet van een trage diepe maar volledige ademhaling. Het is belangrijk dat zowel je in- als uitadem rustig stroomt.

3. Algemene informatie.

Wat is Yoga?

yoga sportkleding meditatieDe dag van vandaag is yoga heel populair. Het lijkt wel of heel West Europa in de ban is van deze nieuwe vorm van “vinden van gemoedsrust”. Maar wat is er nu zo speciaal aan? Om hierop een antwoord te geven moeten we eerst even terug naar de basis. Yoga komt oorspronkelijk uit India en werd ongeveer 5000 jaar geleden voor het eerst beoefend. Letterlijk vertaald betekent het “yuk” wat ‘verenigen’, ‘herboren’ en ‘beheersen’ wil zeggen. Yoga kemnerkt zich door een unieke combinatie van lichaamsoefeningen met ademhalingstechnieken waardoor een vorm van meditatie toestand of mindfullness wordt gecreëerd waardoor we terug in contact komen met onszelf en er een gemoedsrust ontstaat. Naast de mentale impact zal yoga ook fysiek je lichaam sterker, mooier en gezonder maken. Er goed uitzien begint vanbinnen en wie zich goed in zijn vel voelt geraakt beter vooruit in het leven.

Yoga bestaat in verschillende vormen. Beginnelingen starten best met de basisvorm beter gekend als ‘Hatha-yoga’, hetgeen tevens als het belangrijkste fysieke yogatype wordt ervaren. Deze vorm bestaat het grootste deel uit de beoefening van lichaamshoudingen, asana’s genoemd, en ademhalingstechnieken, pranayama. Deze asana’s zijn hoofdzakelijk niet bewegend. Elke yoga-vorm bestaat uit series, de bekendste van Hatha- Yoga is de Zonnegroet. Deze basisvorm van yoga is de inspiratiebron geweest voor verschillende andere yogatypes. Hierbij denken we aan ondermeer: iyengar-yoga, sivananda-yoga, bikram-yoga, anusara-yoga, yogaleer van Indra Devi, Ashtangavinyasa yoga, Poweryoga, Natya-yoga, Bhakti-yoga waarbij deze laatste twee zelfs al dansend uitgevoerd worden. Ook Pilates en De Vijf Tibetanen hebben een verwantschap met de Hatha-yoga.

Rekken, stretchen, houden, dat is yoga, toch?

Als je al eens naar het beoefenen van Yoga hebt gekeken, dan zal je wellicht opgevallen zijn dat de zegswijze “en houden” vaak gebruikt wordt. Dit duidt op het stationair blijven van een bepaalde lichaamshouding die ingenomen wordt. Door het innemen van een houding, die veelal niet alledaags is zoals een licht gehurkte houding bijvoorbeeld, worden door de spieren signalen naar de hersenen gezonden die stelselmatig versterken door de houding even statisch aan te nemen. Probeer dit zelf maar eens even. Zak gewoon even lichtjes door de benen, gehurkte houding, en houd deze houding even aan (ca 30 à 60 seconden). Je zal snel voelen dat de beenspieren zich opspannen, het signaal naar de hersenen, en dat dit signaal sterker wordt naargelang je langer de houding vasthoudt. Het signaal kan hierbij zelfs naar pijn overgaan als de houdig te extreem of te lang aangenomen wordt wat dan weer een ander type signaal van het lichaam is. Het is net tijdens dit stationair vasthouden van de houding, wanneer de signalen van de beenspieren volop naar de hersenen worden gestuurd, dat je even niet denkt aan de hedendaagse stress en je volop begaan bent met het luisteren naar je lichaam waardoor meditatie en mindfullness ontstaat.

In een verder stadium kan je tevens visualisatie gebruiken waardoor je bij een bepaalde lichaamshouding in gedachte beelden gaat opwekken die aan de houding gekoppeld worden. Deze beelden, gesterkt met de lichaamsignalen, kunnen gezamenlijk de stressmomenten overtreffen om rust te vinden. Tevens kan je inzake houdingen extremere vormen aannemen waardoor meerdere spieren geactiveerd worden die de signalen naar de hersenen versterken. Dit leidt naar vreemde en soms onrealistische lichaamshoudingen die je wellicht wel eens gezien hebt in allerhande filmpjes.

yoga leren thuis of groep TIPS

Waarom zou ook jij aan yoga moeten doen?

We leven in een hectische maatschappij. Vele mensen hebben een overvolle agenda en hollen van hier naar daar om alles rond te krijgen. Door deze drukte, en de indrukken van buitenaf, zijn we het contact met onszelf een beetje kwijt geraakt. Vele antwoorden op onze vragen zitten thans diep in ons verscholen maar we vinden of horen ze zelden. Door yoga te beoefenen verplichten we onszelf om rustig te worden en naar het innerlijke te luisteren.

Wat heb je nodig om yoga te beoefenen?

Om yoga te beoefenen heb je ook enkele basismaterialen nodig. Als eerste heb je een yogamat nodig. De keuze hiervan hangt samen met de yoga-vorm die je beoefent. Een yoga-outfit moet vooral los en gemakkelijk zitten. Een yogablok is handig bij het uitoefenen van de diverse houdingen. Ter ondersteuning van hoofd, knieën, onderrug kan je een dekentje gebruiken. Ook een yogariem kan je meer ondersteuning bieden. Een Bolster of yogakussen moet vooral stevig zijn. Voor een comfortabele zithouding gebruik je het best een meditatiekussen. Een yogahanddoek heeft dezelfde afmetingen als je mat en is ontworpen om te gebruiken in combinatie met je mat. Voor extra ontspanning kan je gebruik maken van een oogkussen, zo sluit je je af van prikkels van buitenaf.

Nog enkele tips om af te sluiten. Wanneer je thuis yoga wilt beoefenen is het fijn om er een speciaal plekje voor te maken. Tijd maken en tijd nemen om aan yoga te doen is ook een belangrijk aandachtspunt. En voor de beginnelingen onder ons is het aan te raden om een paar lesjes te nemen alvorens thuis te starten.