Wist je dat je geheugen verbetert door goed te slapen – Hersenonderzoek

Goed slapen is goed voor geheugen TIPS

Van harte welkom.
Wil je morgen herinneren wat je vandaag hebt gedaan? 
Slaap dan goed of je bent het misschien vergeten. Dit bewijst een nieuw onderzoek naar je geheugen en je slaap.


Onderzoek door Universiteit van Brandeis

Studie onderzoek KLEINEerdere studies hebben al aangetoond dat slapen, te begrijpen als een goede nachtrust, op één of andere wijze een invloed heeft op het geheugen. Zo hebben meerdere tests en studies bewezen dat bij een slechte nachtrust het moeilijker is om bepaalde dingen te herinneren dan bij een goede nachtrust. Des te beter we slapen, des te beter we dus kunnen herinneren en onthouden.

Ook hebben onderzoeken aangetoond dat slaap nodig is om korte termijn herinneringen over te zetten naar lange termijn herinneringen.Een tekort aan slaap verhindert dus om ervaringen die opgenomen zijn in het korte-termijn-geheugen over te plaatsen naar het lange-termijn-geheugen waardoor we dus sneller bepaalde ervaringen vergeten.

Maar waar zit die link tussen slaap en geheugen dan precies?

Dat was tot op heden nog steeds het mysterie waar een nieuwe onderzoek duidelijkheid heeft gebracht. Een onderzoeksteam aan de Universiteit van Brandeis heeft dit fenomeen ter harte genomen en uitgebreid bestudeerd wat eigenlijk gebeurt als we onthouden en de impact van slaap.

Het onderzoek toonde aan de hippocampus, onderdeel van de hersenen en van invloed bij het onthouden-mechanisme, samenwerkt met een onderdeel van de Drosophila in de hersenen waar DPM neuronen actief zijn.

Het onderzoek toonde tevens aan dat net deze DPM neuronenop een bepaald ogenblik signalen beginnen te zenden naar delen van de hersenen, waar het geheugen gevormd wordt, om aan te geven dat bepaalde delen in de hersenen nu moeten gaan slapen wil de vergaarde informatie van de korte-termijn-geheugen over geplaatst kunnen worden naar het lange-termijn-geheugen.

Wat betekent dit dan in de praktijk

Slapen we niet of onvoldoende ofschoon de signalen om te slapen gegeven werden, dan bestaat de kans dat delen van de vergaarde informatie niet overgezet wordt naar het lange-termijn-geheugen en we dus vergeten. Slapen we daarentegen wel en slapen we ook goed, dan is de kans groter dat meer van de vergaarde informatie overgezet wordt naar het lange-termijn-geheugen waardoor we dus beter onthouden en herinneren.

Hoe gaat het nu verder?

Deze baanbrekende resultaten waarbij effectief een link werd gevonden tussen geheugen en slaap waarbij tevens het mechanisme in kaart werd gebracht, opent de weg voor meer onderzoeken in het vinden van oplossingen, medicijnen en therapieën voor allerhande geheugenziektes en problemen.

Eén feit staat alvast vast. Wil je morgen herinneren wat je vandaag allemaal hebt gedaan? Zorg dan vannacht voor een goede nachtrust.

Bron : Brandeis University
Link : https://www.brandeis.edu/


Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Gezondheid gerelateerd:
- GEZONDHEID categorie
- Belonen of straffen
- Beter geheugen door slaap
- Bingewatchen en gezondheid
- Brillen TIPS
- Contactlenzen TIPS
- Depressie tijdens jeugd
- Intermittent fasting TIPS
- Lage rugpijn massage
- Leren in je slaap
- Geslacht baby bepaald door vader
- Goede massage = nachtrust
- Moedermelk en Covid-19
- Nekpijn door zithouding
- Slaapapneu TIPS
- Sport en fitness TIPS
- Stoppen met roken
- Stress en ontstressen
- Tinnitus oorsuizen TIPS
- Te vaak wassen
- Vergrote prostaat TIPS
- Vitamine-D en sport
- Wandelen TIPS
- Water op nuchtere maag
- Yoga TIPS
- Zout goed of slecht
- Zwangerschap pauze
- Zwangerschap vis eten

Deel deze tips zeker met je vrienden


Hartelijk dank voor uw beoordeling. We publiceren wekelijks nieuwe TIPS.