Autoruit sterretje herstellen voorruit vervangen gratis TIPS België Nederland

U bent hier : Home > Auto > Autoruiten

Autoruiten voorruiten TIPS 01

Autoruiten en voorruiten vinden we aan de voorzijde van de auto en zijn zeer belangrijke ruiten. Niet alleen beschermen ze tegen weer en wind maar dienen ze tevens weerstand te bieden tegen allerhande inslag van steentjes of andere materialen. Om dit mogelijk te maken zijn autoruiten en voorruiten speciaal ontworpen waardoor ze niet kunnen breken en bij inslag een barst of een sterretje ontstaat. Op deze pagina vindt u gratis TIPS en advies over autoruiten en voorruiten, u aangeboden door de vakman en vakvrouw uit België en Nederland. Zij staan u tevens graag te woord voor verdere informatie of prijzen / prijs.

1. TIPS van de Vakman en Vakvrouw

Tip 1 =

Tip 2 =

Tip 3 = ... zie volgende update.

Uw TIP en website hier toevoegen? Zie pagina contact

2. MINI-TIPS

Hoe sterretjes in uw autoruit vermijden? – Autoglasclinic.be
Houd voldoende afstand op de weg. Het profiel in de banden van medeweggebruikers kan gevaarlijke projectielen (pekel en steentjes) bevatten. Loopt u toch een sterretje op in de voorruit, bedek dit dan met een 'eerste hulp'-ruitstickertje. Door het sterretje af te dekken voorkom je dat er vocht indringt in het sterretje en dat er witte vlekken ontstaan op de kunststoflaag in de gelaagde voorruit. Zo bespaar je een nieuwe voorruit!

Sterretje in de autoruit? Vermijd vuil in het sterretje – Autoruitservice.be
Iedereen krijgt wel eens te maken met een sterretje in de voorruit. Om ervoor te zorgen dat dit mooi hersteld kan worden raden wij u aan om er een strookje plakband over te doen, dit zorgt ervoor dat alle vuil en water eruit blijft waardoor men een mooi resultaat verkrijgt.

Autoruit thuis laten herstellen – Sylco.be
Wanneer je je autoruit laat vervangen bij u thuis, ga dan na bij het door u gecontacteerde bedrijf of zij uitgerust zijn voor het in open lucht vervangen van uw autoruit bij regenweer. Het zal je maar overkomen dat je kapotte voorruit uit je auto is gehaald net wanneer een stortbui passeert, en je hersteller geen luifel heeft om tegen de regen te beschermen.

Hoe kan u uw autoruit zelf snel herstellen? – Autoglasspoint.be
Laat je ruit zo snel mogelijk herstellen! Plak er een niet waterdoorlatende kleefband op of een daarvoor voorziene sticker. Zo krijg je het beste resultaat van een herstelling. De meeste mensen doen dit nog steeds niet!

Waarom een autoruit kiezen van goede kwaliteit? - Autoglascentrale
Een vakkundige reparatie van uw autoruit kan van levensbelang zijn. Voor uw eigen veiligheid is een kwalitatief goede autoruit geboden. De vooruit van uw auto is namelijk een dragend onderdeel van de carrosserie.

Hoe krijg je propere autoruiten ? – Autoglas Wetteren.be
Behandel regelmatig uw voorruit met polish ! Een beetje polish met een vod op de voorruit aanbrengen en goed en volledig opwrijven met een propere vod of papier. U heb niet alleen een beter zicht maar u zal merken dat u uw ruitenwissers bij regen minder moet gebruiken !

Plak doorschijnende plakband op een sterretje – Autoglas Depae.be
Wanneer u een steentje tegen uw voorruit van uw wagen krijgt. En het barstje is niet groter dan een 2 stuk. Plakt u het best er een stukje doorschijnende plakband over. De plakband zal er voor zorgen dat er geen vuil in de inslag komt. Wanneer u het barstje dan achteraf laat herstellen zal het resultaat veel beter en minder zichtbaar zijn

Hoe kan je de temperatuur in je auto laag houden? – B-tunefolies.be
Doordat je wagen veel ruiten heeft waar de zon op schijnt kan het in de zomer echt heet worden in je auto. Zonder airco is het vaak moeilijk om in een hete wagen je concentratie te bewaren. Hier volgen enkel handige tips.

  • Zet je airco op. Je kan hem best een paar graden lager zetten dan de buitentemperatuur. Te fel verschil met de temperatuur van je wagen en buiten is niet aangenaam wanneer men uitstapt.
  • Open het venster van de bestuurder links en vanachter rechts. Door deze gekruiste opening ververst de lucht en komt er een echte bries naar binnen tijdens het rijden.
  • Laat je autoruiten verduisteren. Dit wel met zonwerende tintfolie. De tintfolie houd de zonnewarmte tegen met 50 procent.
  • Laat een zonneband plaatsen.
  • Zet je auto bij het parkeren in de schaduw, onder een boom of afdak. Het wordt op deze manier veel minder warm in je wagen en aangenamer om later terug in je wagen te stappen.

3. Algemene informatie

Productie van autoruiten en autoglas

autoruiten voorruiten alle merkenHet ontstaan van glas gaat al lang terug tot de het oude Egypte waar ca 7.000 jaar geleden het eerste glas werd gewonnen uit vulkanisch materiaal. Vandaag wordt glas geproduceerd uit een variatie van keramische materialen. Glas kent vele toepassingen en mogelijkheden gaande van het standaard vlak glas tot optische glazen zoals brilglazen tot flessenglas en andere specialisaties. Autoruiten behoren tot de groep vlak glas en werden eerst in ca anno 1905 toegepast bij de ontwikkeling van veiligheidsglas.

In de productie van dit veiligheidsglas wordt een laminaat gebruikt meerbepaald een kunststof laag dewelke aan beide zijden met glas gelamineerd wordt waardoor bij het breken het glas, het glas als het ware niet uiteenspat maar tezamen blijft, vastgehecht aan de plastic laag. Het gebruik van dit gelamineerde veiligheidsglas vermijdt snijwonden of andere kwetsuren aan de autopassagiers bij ongevallen, steenslag of andere redenen voor glasbreuk. Het is de dag van vandaag dan ook verplicht om gelamineerd veiligheidsglas als voorruit te voorzien in alle voertuigen zoals een auto, bestelwagen, autobus, vrachtwagen, treinen en zo meer. Bij de productie van autoruiten wordt de geïntegreerde plastic laag tevens getint waardoor een UV-filter ontstaat. Als het veiligheidsglas eenmaal klaar is dan wordt als laatste een plastic sealing af dichtingsrand omheen de autoruit gevormd opdat het in een auto kan gemonteerd worden.

Repareren van autoruiten

Even kort herhalen. De voorruit van een auto of ander voertuig is gemaakt van een speciaal veiligheidsglas hetgeen bestaat uit drie lagen waarvan twee lagen glas en één laag plastic. Al deze lagen zijn met elkaar gelamineerd zodat één glasraam ontstaat. Bij glasbreuk gaat deze speciale samenstelling er zorg voor dragen dat de glasscherven niet in het rond vliegen maar tezamen blijven aan het plastic laminaat. Deze speciale opbouw van een autoruit biedt niet alleen veiligheid bij glasbreuk maar biedt tevens extra voordelen, namelijk een kans tot reparatie bij kleine glasschade. Denk hierbij aan een klein sterretje in de voorruit bijvoorbeeld zoals bij steenslag. Omwille van de gelamineerde opbouw van het autoglas zal bij een klein sterretjes het glas niet volledig stuk zijn zoals bij gewoon glas het geval zou zijn maar kan de schade beperkt worden tot de grootte van het sterretje. Als vervolgens snel ingegrepen wordt vooraleer het sterretje verder barst, dan kan dit volledig gerepareerd worden, als dit binnen een bepaalde grootte zit weliswaar.

Om een sterretje in een autoruit te repareren wordt in het center van het sterretje een klein gaatje geboord doorheen de toplaag van het veiligheidsglas tot aan de plastic laag. Vervolgens wordt in het gaatje, onder druk, een substantie gespoten die zich door de druk in de vertakkingen van het sterretje gaat verspreiden. Als laatste wordt de substantie met UV-licht behandeld waardoor het niet alleen zeer sterk en hard wordt maat tevens transparant waardoor het sterretje volledig onzichtbaar wordt en geen hinder meer creëert voor de autobestuurder. De grootte van het sterretje dat wel of niet kan gerepareerd worden bedraagt veelal iets meer dan ca 2,5cm diameter ofwel de grootte van een twee Euro muntstuk.

Sterretje of barst in voorruit en autokeuring

Inzake autokeuring en schade aan een voorruit durven de situaties wel eens wat wijzigen en anders zijn naargelang de situatie. Algemeen kan gesteld worden dat een auto niet afgekeurd wordt indien de autobestuurder geen hinder ondervindt van een glasschade. Een sterretje bijvoorbeeld aan de passagierszijde zal wellicht niet tot het afkeuren van de auto leiden, doch kan de inspecteur besluiten om een notitie op te nemen in het keuringsbewijs. Een grotere schade zoals een barst kan wel als ernstige schade aanzien worden aangezien de autoruit bijdraagt aan de dragende constructie van het koetswerk of carrosserie. Het is dan wederom aan de inspecteur van de autokeuring om de ernst van de glasschade te bepalen teneinde het gepaste gevolg eraan te geven zijnde; de auto afkeuren of een melding maken op het keuringsbewijs.