Autobanden zomerbanden winterbanden gratis TIPS bandencentrale België Nederland

U bent hier : Home > Auto > Autobanden

Autobanden zomerbanden TIPS 01Zomerbanden en winterbanden. Dit zijn de twee soorten autobanden die afgestemd zijn op het seizoen waarin ze gebruikt worden. Speciaal aan deze autobanden zijn de profielen die uniek zijn volgens de soort. Ook het merk en uitvoering van de autoband bepalen mede het profiel en tevens de hardheid van de autoband dewelke dan weer het rijcomfort en veiligheid bepalen. Er is dan ook een groot aanbod van autobanden wat het kiezen vaak moeilijk maakt. Op deze pagina vindt u gratis TIPS en advies over autobanden zomerbanden winterbanden, u aangeboden door de vakman en vakvrouw uit België en Nederland. Zij staan u tevens graag te woord voor verdere informatie of prijzen / prijs.

1. TIPS van de Vakman en Vakvrouw

Tip 1 =

Tip 2 =

Tip 3 = ... zie volgende update.

Uw TIP en website hier toevoegen? Zie pagina contact

2. MINI-TIPS autobanden

Kan ik met 2 winterbanden rijden in plaats van 4? – Velgenshop.nl
Sommige bestuurders bedenken om twee winterbanden aan te schaffen voor de aangedreven wielen. Dit is absoluut niet veilig. Het levert namelijk een onvoorspelbaar rijgedrag wanneer je met twee sets verschillende banden en eigenschappen gaat rijden. Bij de stabiliteit en de wegligging van de auto hebben de niet-aangedreven wielen een belangrijke functie. De stabiliteit van de auto is ernstig in gevaar wanneer een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en niet-aangedreven wielen is. Hierdoor zal de auto eerder gaan slippen.

Gebruik bandenspanningsventielen voor de juiste bandenspanning – Go-greener.eu
Door banden op de juiste spanning bespaart u brandstof, slijtage van de banden en vermindert u de kans op een klapband. Een eenvoudig hulpmiddel hiervoor zijn de bandenspanningskleurventielen.

Slappe autobanden verbruiken meer - Carpowertuning
Om altijd veilig en comfortabel te kunnen blijven rijden is het zeer belangrijk dat u de bandenspanning van uw wagen met enige regelmaat controleert. Alleen een autoband met de juiste spanning kan voor voldoende stabiliteit en draagkracht zorgen. Autobanden met een te lage spanning zorgen voor een verhoogd brandstofverbruik!

Autobanden winterbanden TIPS

3. Algemene informatie

Zomerbanden op droog en nat wegdek

winterbanden zomerbandenJe zal wellicht al wel gemerkt hebben dat het rijden op een droog wegdek anders is dan het rijden op een nat wegdek. Je rijgedrag is misschien hetzelfde, maar om één of andere reden is het net of je auto anders reageert bij nat dan bij droog weer. Deze wijziging in rijervaring is grotendeels te wijten aan een verandering in de grip van de zomerband op het wegdek. Als het wegdek nat is dan reageren autobanden anders waardoor je het gevoel krijgt dat de auto anders of wat trager reageert tijdens het remmen of in bochten. Wat is dan eigenlijk het ideale bandenprofiel voor welk type weer?

Om hierop een antwoord te geven moeten we even gaan kijken naar de formule-1 of een andere autorace op de verharde weg. Als je al eens een autorace gezien hebt waarbij het plots gaat regenen, dan zal je gemerkt hebben dat alle auto’s bij aanvang van de regen meteen de pits ingaan om de banden te wisselen. Dit doen ze uiteraard niet zo maar. Om snel te kunnen rijden en de race te winnen, hebben ze maximale grip op de weg nodig wat enkel kan met de ideale band. Bij een droog wegdek is de ideale band gewoon kaal zonder profiel, ook wel slicks genoemd. Deze band is tevens liefst zo breed mogelijk waardoor een zo groot mogelijk bandoppervlak aanraking heeft met de weg en de band als het ware kleeft op het wegdek. Deze kale band bij een nat wegdak is dan weer totaal verkeerd en onveilig aangezien het water niet weg kan. Hierdoor ervaart de autoband een opwaartse druk waardoor de band letterlijk wordt opgetild en gewoon los komt van het wegdek, ook wel aquaplaning genoemd. In deze situatie is alle controle over de auto verloren. Vermijden dus.

Om bij regenweer goede grip te verkrijgen met het wegdek is een bandenprofiel vereist waarbij het profiel zodanig ontworpen is dat het water makkelijk kan afgevoerd worden vanuit het midden van de band naar de zijden. Daarnaast moet er toch nog voldoende aanraking zijn tussen band en wegdek om grip mogelijk te maken zodat we veilig kunnen rijden, ook bij hogere snelheden. Dit is dus een hele uitdaging waarbij fabrikanten van autobanden inventief zijn om dit mogelijk te maken en de ideale regenbanden te ontwikkelen. Vaak wordt aangegeven dat banden met een V-profiel meest daadkrachtig zijn voor een nat wegdek.

Let op voor bandenslijtage.
Een belangrijk gegeven in het efficiënt fungeren van een autoband bij regen of een nat wegdek is de diepte van het bandenprofiel. Des te dieper dit profiel, des te meer water kan afgevoerd worden. Des te kleiner dit profiel, bij slijtage bijvoorbeeld, des te minder water kan afgevoerd worden en de kans op aquaplaning vergroot. Wees dus steeds voorzichtig bij plassen op het wegdek waar plots een grote hoeveelheid water moet afgevoerd worden. Pas bij regenweer of een nat wegdek altijd je snelheid aan en vergroot je remafstand met je voorliggers.

Winterbanden in winterse omstandigheden

Een andere soort autobanden zijn winterbanden en zijn speciaal ontwikkeld om grip te krijgen in winterse weersomstandigheden. Ze beschikken enerzijds over een speciaal grof bandenprofiel om sneeuw af te voeren zoals voorgaande regenbanden, en anderzijds kleinere inkepingen aan de zijden waardoor een soort flappensysteem ontstaat. Deze flappen creëren de extra grip in een besneeuwd wegdek. Ze haken zich als het ware vast in de sneeuw door kleine hakbewegingen te maken waardoor het lijkt of rupsen van rupsvoertuigen, dan wel in het klein. Let op. Ofschoon het speciale winterbanden zijn en ze speciaal voor sneeuw gemaakt zijn, biedt de winterband evenwel geen oplossing voor echt gladde wegen zoals verharde sneeuw en ijzel. Dan zijn sneeuwkettingen of spikes vereist. De gulden regel is dan ook altijd de snelheid aan te passen aan de staat van het wegdek en voldoende remafstand te houden met de voorliggers. Houd er ook even rekening mee dat sommige landen in Europa verplichten om winterbanden te leggen waarbij u aansprakelijk kan gesteld worden bij ongevallen indien u geen winterbanden opgelegd heeft.

All weather autobanden

Naast voorgaande zomerbanden en winterbanden zijn er tevens “all weather” banden die voor elk type weer, zomer en winter, kunnen gebruikt worden. Dit soort banden is eigenlijk een beetje een combinatie van beiden en ze kunnen dan ook doorheen het volledige jaar gebruikt worden. Thans is de prestatie van de band niet zo uitmuntend als de specifieke band per weersomstandigheid.

Europese bandenlabel voor autobanden

Je zou het misschien niet meteen denken maar ook voor autobanden bestaat een label waaraan producenten dienen te voldoen en waarbij u en ik als consument een idee kunnen vormen van de prestaties van de band. Zo kent elke band een label (A-B-C-D-E-F-G) als een indicatie van het meer-verbruik van de brandstof, en tevens CO2 uitstoot, waarbij een A-label minimaal meerverbruik creëert en een G-label aanzienlijk meer zal verbruiken. Naast een verbruik-label, heeft elke band tevens een grip-label (A-B-C-D-E-F) dat aangeeft hoe de grip op de weg zal zijn bij een nat wegdek. Een A-label zal hierbij een kortere remweg hebben dan een band met F-label. Als laatste heeft elke band ook een geluid-label of lawaai-label dat aangeeft hoeveel geluid wordt geproduceerd tijdens het rijden. Kortom, is uw auto toe aan nieuwe autobanden, hou dan zeker rekening met de bandenlabels. Zij geven u reeds een eerste richting in de keuze van uw ideale banden.

TPMS systeem voor bandenspanning

Als je al eens met een auto hebt gereden waarvan de spanning van de banden te laag was, dan zal je wellicht kunnen beamen dat het moeilijk is de wagen goed onder controle te houden. Zeker bij hogere snelheid. Om dit te vermijden en je eigen veiligheid veilig te stellen zou je regelmatig de bandenspanning moeten controleren, maar laat ons eerlijk zijn, wanneer doen we dit? Inderdaad, vrijwel nooit. Om hierop een antwoord te bieden werd het TPMS “Tyre Pressure Monitoring System” ontwikkeld. Dit is een automatisch systeem dat in de elektronica van de auto vervat zit en de bandenspanning automatisch controleert. Van zodra de bandenspanning te laag wordt, dan wordt dit gemeld op het display van het dashboard. Lekker makkelijk en efficiënt. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe voertuigen van dit systeem voorzien zijn.

Keuring van autobanden

  • De banden voor het type voertuig staan beschreven in het COC gelijkvormigheidattest
  • De banden links en recht van elke as mogen geen afwijkende slijtage vertonen (beiden evenveel)
  • De banden links en recht van elke as dienen van hetzelfde model en type te zijn
  • De banden mogen de ophanging of koetswerk of carrosserie van de auto niet raken
  • De maximale bandbreedte mag niet breder zijn  dan 2% van de aanbevolen brandbreedte.
  • U kan uw maximaal toegelaten bandenbreedte bekijken op de online tool van de autokeuring
  • De minimale groefdiepte bedraagt 1,6 mm bij zomerbanden. Ideaal is 3mm
  • De minimale groefdiepte bedraagt 4 mm bij winterbanden
  • (Deze gegevens kunnen wijzigen volgens aanpassingen in de wetgeving)

Informatie op autobanden

  • 190/60R16 = Breedte van de band (190) / Serie (60) / Structuur Radiaal (R) / Binnendiameter (16 duim)
  • 90V = Lastindex (90) / Snelheidssymbool (V)
  • Homologatienummer = E...
  • Merk van de autoband + land van productie + productiedatum
  • Extra specifieke kenmerken zoals extra versterkt, zonder binnenband, enz...

Enkele merken autobanden in België en Nederland

Michelin – Continental – Gridgestone – Goodyear – Dunlop – Pirelli – Hankook – Uniroyal – Vredestein - Yokohama