Aanhangwagen kopen, rijden, belading, keuring of huren – Waarop moet je letten – TIPS

U bent hier : Home > Auto > Aanhangwagens

Ben je op zoek naar een aanhangwagen of aanhanger dan zijn er enkele voorname punten waarop te letten. Hier vind je alvast praktische TIPS.

Aanhangwagen artikelen

Tip 10 : Moet je een speciaal rijbewijs hebben voor aanhangwagens?

Als u een aanhangwagen heeft met een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) die lager is dan 750kg dan volstaat een rijbewijs B op voorwaarde dat de samengestelde massa van voertuig en lading niet zwaarder is dan 3.500kg. Indien u een aanhangwagen gaat trekken met een auto categorie B en waarbij de aanhanger een MTM van maximaal 3.500kg heeft dan is een rijbewijs B+E vereist. Is de MTM van de aanhangwagen zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs C1+E vereist.

Aanhangwagen inschrijving

  • MTM (belading) kleiner dan 750kg = geen inschrijving + nummerplaat van auto
  • MTM (belading) groter dan 750kg = inschrijving + eigen nummerplaat

Aanhangwagen keuring

  • MTM (belading) kleiner dan 750kg = geen keuring
  • MTM (belading) groter dan 750kg = jaarlijkse keuring

Tip 9 : Waarop moet je letten bij het beladen van een aanhangwagen?

Naast het gewicht van de lading die de maximaal toegelaten massa uiteraard niet mag overschrijden is het tevens belangrijk de lading zelf te controleren. Zorg ervoor dat de lading nooit breder is dan de aanhanger of, indien de lading langer is, de wettelijke regels gevolg worden zoals signalisatie. Een bord of zwaailicht kan vereist zijn als de landing te lang oversteekt. Draag ook zorg voor ladingzekerheid. Verzeker jezelf dat de lading goed vast zit, gebruik extra touwen of een veiligheidsnet en denk hierbij vooral aan bruusk remmen.

Vaak wordt het bruusk remmen over het hoofd gezien doch kan het zeer belangrijk zijn. Als je onderweg bruusk dient te remmen, plots overstekende kinderen bijvoorbeeld, dan wordt de lading bruusk naar voor gedrukt. Hierbij is het dus belangrijk dat de lading altijd vooraan tegen het schot van de aanhangwagen staat zodat deze bij het remmen niet gaat schuiven en derhalve geen plotse voorwaartse schok geeft. Een veiligheidsnet is tevens te adviseren als kleinere stukken worden vervoerd. Tijdens het rijden wordt een wind gecreëerd waardoor onverzekerde stukken kunnen gaan vliegen met alle gevolgen van dien. Ga je dus op pad met een aanhangwagen, denk dan zeker aan ladingzekerheid.

Enkele aandachtspunten voor een goed geladen aanhangwagen

  • Maximale uitsteeklengte achteraan = één meter
  • Indien langer = markeringsbord of signaallamp vereist (max 5 meter achter de as)
  • Maximale uitsteeklengte vooraan = niet voorbij trekhaak
  • Maximale breedte = 2,55 meter
  • Maximale gewicht = zie type aanhangwagen en trekhaak
  • Maximale hoogte = 4 meter
  • Maximale lengte = enkelas 8 meter en dubbelas 12 meter
  • Maximale lengte = auto + aanhangwagen = 18 meter
  • Ladingzekerheid = verplicht : lading mag niet schuiven of gaan vliegen
  • Negatieve koppeldruk = trekkracht op de trekhaak in plaats van druk = verboden

Tip 8 : FILMPJE = Politie controle aanhangwagens en belading

Onderstaand filmpje van het programma "Blik op de weg" toont je een politiecontrole in Nederland waar chauffeurs attent gemaakt worden op het wel en wee van hun aanhangwagen en de belading.

Tip 7 : Veiligheidsnet verplicht voor aanhangwagens

Als je eenmaal de goederen in je aanhangwagen geladen hebt, dan is het te adviseren een veiligheidsnet of een afdekzeil te gebruiken die over de aanhangwagen wordt gespannen. Dit om te voorkomen dat je goederen uit de aanhangwagen vliegen tijdens het rijden of nat worden (bij afdekzeilen). Hou er steeds rekening mee dat tijdens het rijden extra wind wordt gecreëerd die de goederen uit de aanhangwagen kunnen rukken als ze niet goed afgeschermd zijn. Zeker als je goederen kleinere stukken zijn. In Nederland is het gebruik van veiligheidsnetten of afdekzeilen zelfs verplicht.

Tip 6 : Waarop letten tijdens het rijden met een aanhangwagen?

aanhangwagen trailer paardenHet rijden met een aanhangwagen is eigenlijk niet zo moeilijk al zijn er tal van zaken waarmee men rekening dient te houden alvorens de weg op te gaan. Zo mag het maximale toegelaten gewicht van de aanhangwagen zeker niet overschreden worden. Dit niet enkel omwille van de wetgeving en de boetes, maar vooral omwille van uw eigen veiligheid. Een overladen aanhangwagen is moeilijker te besturen en kan een impact hebben op het rijgedrag, met name de remafstand. Vermijden dus. Vooraleer u vertrekt is het dus raadzaam even op internet te zoeken welk type aanhangwagen u heeft en desbetreffende specificaties te controleren. Kenmerkend hierbij zijn vooral het aantal assen. Des te meer assen (wielbasis), des te meer gewicht kan en mag geladen worden.

Ook kenmerkend voor het gewicht is het type aanhangwagen met name een ongeremde of geremde aanhanger. Bij een geremde aanhangwagen is een remsysteem op de wielen voorzien dewelke geactiveerd worden als de aanhanger loskomt van de trekhaak. Ook dit kan bepalen welk gewicht je maximaal mag laden. Ga gerust eens te raden bij de fabrikant van de aanhangwagen om de specificaties na te vragen en jezelf ervan te verzekeren dat je over de juiste gegevens beschikt.

Wat zijn de aandachtspunten tijdens het rijden?

Hou tijdens het rijden altijd extra afstand van je voorligger. Je hebt extra gewicht geladen op de aanhanger waardoor de remafstand vergroot. Daarnaast kan een aanhangwagen tevens dubbel slaan bij bruusk remmen waarbij de aanhanger omslaat om de trekhaak van de auto. Hou tijdens het rijden ook rekening met scherpe bochten. De aanhanger maakt de totale lengte langer en heeft een plooilijn omheen de trekhaak waardoor de aanhangwagen de bochten scherper afsnijdt dan de auto of bestelwagen. Het is dan ook raadzaam bochten iets ruimer te nemen.

Gebruik zeker je spiegels bij het nemen van de bochten zodat je de locatie van de assen van de trailer of aanhanger goed kan zien. Hou ook rekening met zijwind. Bij hoge ladingen wordt de aanhangwagen onderhevig aan zijwind waardoor een naar rijgevoel wordt gecreëerd en zou kunnen omslaan. Dien je achteruit te rijden dan is het aan te bevelen de vier pinkers (richtingaanwijzers) aan te zetten. Kortom, het rijden met een aanhangwagen vergt extra aandacht.

Tip 5 : Controleer steeds de verlichting van je aanhangwagen!

Aanhangwagen remorque aanhanger TIPSJe hebt het wellicht al eens gezien. Een auto met aanhanger voor je op de weg die bijvoorbeeld rechts afdraait waarbij de pinkers (richtingaanwijzers) van de auto rechts gaan en de pinkers van de aanhangwagen links of waarbij alle lichten van de aanhanger spontaan gaan knipperen. Aanhangwagens zijn dan ook wel vaker de flipperkasten van de weg. Nodeloos te zeggen dat dit gewoonweg gevaarlijk is.

Ga je dus op de weg met een aanhangwagen, neem dan even de tijd om alle lichten te controleren. Het is super belangrijk en je voorkomt er allerhande narigheid mee. Naast de verlichting is het tevens raadzaam de banden en de bandenspanning te controleren en er zeker van te zijn dat de aanhangwagen goed gekoppeld zit met de trekhaak van de auto of bestelwagen. Het zal je maar gebeuren dat je op bestemming aankomt zonder je aanhangwagen.

Tip 4 : Aanhangwagen huren - waarop letten

Moet je een lading of goederen vervoeren maar je hebt zelf geen aanhangwagen, dan kan je steeds opteren om een aanhangwagen te huren. Dit uiteraard gesteld dat je auto voorzien is van een trekhaak. In België en Nederland vind je vele verhuurbedrijven die tevens aanhangwagens te huur aanbieden. Als je een aanhangwagen gaat huren, dan is het voornaam het type aanhangwagen goed te kiezen volgens je noden. Kies een toereikend maximaal toegelaten massa voor je goederen opdat je zeker niet gaat overbeladen en zorg ervoor dat de aanhangwagen groot genoeg is. Denk hierbij zeker aan de hoogte als de aanhangwagen met een dekzeil voorzien is.

Als je een aanhangwagen gaat huren dan is het zeer voornaam de aanhanger te controleren vooraleer je tekent voor ontvangst. Controleer zeker de algemene staat waarin hij zich bevindt zodat je na aflevering geen onverwachte kosten moet betalen van schadeclaims die jij zou aangebracht hebben. Neem desnoods enkele foto's voor je vertrek zodat je de staat kan bewijzen. Als je gaat controleren kijk dan ook even naar de staat van de banden en eventueel afdekzeil. Heb je een geremde aanhanger, test ook deze dan even voor je vertrekt. kortom, wees er even van bewust dat van zodra je tekent voor ontvangst, je verantwoordelijk bent voor de aanhanger.

Tip 3 : Gebruik geen handrem in de winter bij aanhangwagens

(een tip van) Vermeir.be
Laat in de winter als uw aanhangwagen buiten staat de handrem niet aan staan. De remschoenen kunnen vastvriezen waardoor de aanhangwagen blijft remmen ook al staat de rem uit. Het is soms niet evident om deze remmen terug los te krijgen. Daarom raden wij aan om als u uw aanhangwagen een langere tijd stil laat staan de handrem uit te laten staan en een blokje voor de wielen te leggen.

Tip 2 : Trekhaak plaatsen? Wat met elektronica?

(een tip van) Patjestrekhakencenter.be
Trekhaken plaatsen is met de nieuwe generatie wagens een specialiteit op zich geworden.  De elektronica van de wagens vraagt een aangepaste elektronica set. Dus bevraag u steeds eender waar of bij wie als u een trekhaak laat plaatsen hoe de elektronica aangesloten word.

Tip 1 : Winterbehandeling van aanhangwagens

(een tip van) Ifor Williams.net
Vergeet niet tijdens de winter, na elke rit, de trailer af te spuiten zodat strooizout geen kans heeft om in te werken op de galvanisatie!

Gerelateerd
- Rubriek AUTO
- Caravan en mobilhomes TIPS
Rijbewijs halen - TIPS
Autobanden en velgen TIPS
Vrachtwagens en opleggers TIPS
Bestelwagens en minibussen TIPS

Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Rubrieken
- Auto - Beauty - Dieren - Elektro - GezondheidHobby - Kantoor - Kleding - Party - Magazijn - Reclame - Reizen - Tuin - Wonen

Effe lachen
- Moppen en grappen - Verborgen Camera

Producten en campagnes
- Toppers gezien op TV - Promoties en Campagnes