Aanhangwagens aanhanger en trailers gratis TIPS België Nederland

U bent hier : Home > Auto > Aanhangwagens

Aanhangwagens zijn aanhangers dewelke via een trekhaak achter een auto of bestelwagen worden gehangen met als doel allerhande materiaal en zo meer te vervoeren. Een aanhangwagen of aanhanger kan tevens op maat gemaakt worden om aan bepaalde behoeftes te voldoen. Aanhangwagens en aanhangers zijn er tevens in vele soorten en modellen volgens laadvermogen, enkelasser of dubbelasser, met of zonder zeil, dierenwagens zoals paardentrailers en zo meer. Op deze pagina vindt u gratis TIPS en advies over aanhangwagens en aanhangers, u aangeboden door de vakman en vakvrouw uit België en Nederland. Zij staan u tevens graag te woord voor verdere informatie of prijzen / prijs.

1. TIPS van de Vakman en Vakvrouw

Tip 1 =

Tip 2 =

Tip 3 = ... zie volgende update.

Uw TIP en website hier toevoegen? Zie pagina contact

2. MINI-TIPS - aanhangwagens

Gebruik geen handrem in de winter bij aanhangwagens – Vermeir.be
Laat in de winter als uw aanhangwagen buiten staat de handrem niet aan staan. De remschoenen kunnen vastvriezen waardoor de aanhangwagen blijft remmen ook al staat de rem uit. Het is soms niet evident om deze remmen terug los te krijgen. Daarom raden wij aan om als u uw aanhangwagen een langere tijd stil laat staan de handrem uit te laten staan en een blokje voor de wielen te leggen.

Trekhaak plaatsen? Wat met elektronica? – Patjestrekhakencenter.be
Trekhaken plaatsen is met de nieuwe generatie wagens een specialiteit op zich geworden.  De elektronica van de wagens vraagt een aangepaste elektronica set. Dus bevraag u steeds eender waar of bij wie als u een trekhaak laat plaatsen hoe de elektronica aangesloten word.

Winterbehandeling van aanhangwagens – Ifor Williams.net
Vergeet niet tijdens de winter, na elke rit, de trailer af te spuiten zodat strooizout geen kans heeft om in te werken op de galvanisatie!

Aanhangwagen remorque aanhanger TIPS

3. Algemene informatie

Rijden met een aanhangwagen

aanhangwagen trailer paardenHet rijden met een aanhangwagen is eigenlijk niet zo moeilijk al zijn er tal van zaken waarmee men rekening dient te houden alvorens de weg op te gaan. Zo mag het maximale toegelaten gewicht van de aanhangwagen zeker niet overschreden worden. Dit niet enkel omwille van de wetgeving en de boetes, maar vooral omwille van uw eigen veiligheid. Een overladen aanhangwagen is moeilijker te besturen en kan een impact hebben op het rijgedrag, met name de remafstand. Vermijden dus. Vooraleer u vertrekt is het dus raadzaam even op internet te zoeken welk type aanhangwagen u heeft en desbetreffende specificaties te controleren. Kenmerkend hierbij zijn vooral het aantal assen. Des te meer assen (wielbasis), des te meer gewicht kan en mag geladen worden. Ook kenmerkend voor het gewicht is het type aanhangwagen met name een ongeremde of geremde aanhanger. Bij een geremde aanhangwagen is een remsysteem op de wielen voorzien dewelke geactiveerd worden als de aanhanger loskomt van de trekhaak. Ook dit kan bepalen welk gewicht je maximaal mag laden. Ga gerust eens te raden bij de fabrikant van de aanhangwagen om de specificaties na te vragen en jezelf ervan te verzekeren dat je over de juiste gegevens beschikt.

Ladingzekerheid bij aanhangwagens

Naast het gewicht is het tevens belangrijk de lading zelf te controleren. Zorg ervoor dat de lading nooit breder is dan de aanhanger of, indien de lading langer is, de wettelijke regels gevolg worden zoals signalisatie. Een bord of zwaailicht kan vereist zijn als de landing te lang oversteekt. Draag ook zorg voor ladingzekerheid. Verzeker jezelf dat de lading goed vast zit, gebruik extra touwen of een veiligheidsnet en denk hierbij vooral aan bruusk remmen. Vaak wordt het bruusk remmen over het hoofd gezien doch kan het zeer belangrijk zijn. Als je onderweg bruusk dient te remmen, plots overstekende kinderen bijvoorbeeld, dan wordt de lading bruusk naar voor gedrukt. Hierbij is het dus belangrijk dat de lading altijd vooraan tegen het schot van de aanhangwagen staat zodat deze bij het remmen niet gaat schuiven en derhalve geen plotse voorwaartse schok geeft. Een veiligheidsnet is tevens te adviseren als kleinere stukken worden vervoerd. Tijdens het rijden wordt een wind gecreëerd waardoor onverzekerde stukken kunnen gaan vliegen met alle gevolgen van dien. Ga je dus op pad met een aanhangwagen, denk dan zeker aan ladingzekerheid.

Hoe een aanhangwagen goed laden

  • Maximale uitsteeklengte achteraan = één meter
  • Indien langer = markeringsbord of signaallamp vereist (max 5 meter achter de as)
  • Maximale uitsteeklengte vooraan = niet voorbij trekhaak
  • Maximale breedte = 2,55 meter
  • Maximale gewicht = zie type aanhangwagen en trekhaak
  • Maximale hoogte = 4 meter
  • Maximale lengte = enkelas 8 meter en dubbelas 12 meter
  • Maximale lengte = auto + aanhangwagen = 18 meter
  • Ladingzekerheid = verplicht : lading mag niet schuiven of gaan vliegen
  • Negatieve koppeldruk = trekkracht op de trekhaak in plaats van druk = verboden

Aanhangwagen inschrijving

  • MTM (belading) kleiner dan 750kg = geen inschrijving + nummerplaat van auto
  • MTM (belading) groter dan 750kg = inschrijving + eigen nummerplaat

Aanhangwagen keuring

  • MTM (belading) kleiner dan 750kg = geen keuring
  • MTM (belading) groter dan 750kg = jaarlijkse keuring

Verlichting bij aanhangwagens

Je hebt het wellicht al eens gezien. Een auto met aanhanger voor je op de weg die bijvoorbeeld rechts afdraait waarbij de pinkers (richtingaanwijzers) van de auto rechts gaan en de pinkers van de aanhangwagen links of waarbij alle lichten van de aanhanger spontaan gaan knipperen. Aanhangwagens zijn dan ook wel vaker de flipperkasten van de weg. Nodeloos te zeggen dat dit gewoonweg gevaarlijk is. Ga je op de weg met een aanhangwagen, neem dan even de tijd om alle lichten te controleren. Naast de verlichting is het tevens raadzaam de banden en de bandenspanning te controleren en er zeker van te zijn dat de aanhangwagen goed gekoppeld zit met de trekhaak van de auto of bestelwagen.

Tijdens het rijden

Hou tijdens het rijden altijd extra afstand van je voorligger. Je hebt extra gewicht geladen op de aanhanger waardoor de remafstand vergroot. Daarnaast kan een aanhangwagen tevens dubbel slaan bij bruusk remmen waarbij de aanhanger omslaat om de trekhaak van de auto. Hou tijdens het rijden ook rekening met scherpe bochten. De aanhanger maakt de totale lengte langer en heeft een plooilijn omheen de trekhaak waardoor de aanhangwagen de bochten scherper afsnijdt dan de auto of bestelwagen. Het is dan ook raadzaam bochten iets ruimer te nemen. Gebruik zeker je spiegels bij het nemen van de bochten zodat je de locatie van de assen van de trailer of aanhanger goed kan zien. Hou ook rekening met zijwind. Bij hoge ladingen wordt de aanhangwagen onderhevig aan zijwind waardoor een naar rijgevoel wordt gecreëerd en zou kunnen omslaan. Dien je achteruit te rijden dan is het aan te bevelen de vier pinkers (richtingaanwijzers) aan te zetten. Kortom, het rijden met een aanhangwagen vergt extra aandacht.

Aanhangwagen en rijbewijs

Als u een aanhangwagen heeft met een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) die lager is dan 750kg dan volstaat een rijbewijs B op voorwaarde dat de samengestelde massa van voertuig en lading niet zwaarder is dan 3.500kg. Indien u een aanhangwagen gaat trekken met een auto categorie B en waarbij de aanhanger een MTM van maximaal 3.500kg heeft dan is een rijbewijs B+E vereist. Is de MTM van de aanhangwagen zwaarder dan 3.500kg dan is een rijbewijs C1+E vereist.