UW TIP op deze pagina?

Verpakking – 5 tips voor het beste verpakkingsmateriaal

U bent hier : Home > Kantoor > Verpakking

verpakking en verpakkingsmateriaal TIPS

Op deze pagina vindt U leuke TIPS en advies voor de beste verpakking, U aangeboden door de vakman/vrouw in je buurt met studies en onderzoeken van Universiteiten.

Verpakking TOPPER

Prijs verpakkingsmateriaal bij bol.com
(Advertentie)

Tip 5 : Bent u bereid om meer te betalen voor producten in een BIO verpakking?

Iedereen heeft ondertussen wel het besef dat plastic verpakkingen niet echt goed zijn voor het milieu. Plastic wordt namelijk niet biologisch afgebroken door de natuur waardoor het restanten nalaat die slecht zijn voor mens, dier en plant. Nog even te zwijgen over de vele beelden die we zien op TV waar dieren in de problemen komen door rondzwervend plastic. We proberen met zijn allen dan ook om plastic zo veel mogelijk te mijden of er zorgzaam mee om te gaan. Maar zijn we ook bereid om meer te betalen voor alternatieve verpakkingen die wel biologisch afbreekbaar zijn? Volgens een nieuw onderzoek wel.

Een onderzoek toont aan dat meer dan 60% van de Europeanen bereid is om effectief meer te betalen voor producten verpakt in een biologische verpakking. Ook toont het onderzoek dat bijna 60% van de Europeanen bedachtzaam recycleren en het vuilnis netjes sorteren. We kunnen dus stellen dat we met zijn allen meer en meer met het milieu begaan zijn en bereid zijn ervoor te betalen. En er is meer.

Het onderzoek toont tevens aan dat we als consument zeer kritisch geworden zijn voor allerhande plastic verpakkingen. We kopen dus eerder producten zonder, dan met een plastic verpakking. Hieruit kunnen we eigenlijk besluiten dat de verpakking een invloed heeft op het koopgedrag en zelfs bepalend is voor het succes of falen van een bepaald product.

Dit nieuwe koopgedrag stimuleert alvast verpakkingsbedrijven om zowel anders te verpakken als nieuwe materialen te gebruiken. Materialen die wel biologisch vriendelijk zijn uiteraard. En dit laat zich dan ook merken in de winkels. Meer en meer zie je producten gelabeld met BIO-verpakking. Het gaat zelfs zo ver dat het BIO-label een sterk verkoopargument geworden is. Producten met BIO-label verkopen duidelijk meer dan dezelfde producten in een niet BIO verpakkingen.

Is een plastic verpakking dan slecht?

Nee, helemaal niet. Plastic is een goed functionerende verpakking en heeft zich gedurende vele jaren bewezen. Het wordt alleen verkeerd gebruikt. Plastic hoort niet thuis in de natuur. Het moet gerecycleerd worden. En net daar wringt het schoentje. We zitten momenteel namelijk in een wegwerp cultuur waar plastic maar al te vaak gewoon in de natuur gesmeten wordt waar het vervolgens schadelijk wordt. Mocht eenieder plastic niet zo maar door het raam buiten gooien maar netjes in de vuilbak deponeren voor recyclage, dan is plastic doeltreffende verpakking. Dit zonder enig biologisch gevaar.

Kijk hiervoor maar even naar glas en blik bijvoorbeeld. Ook deze materialen zijn geen wegwerp materialen en moeten gerecycleerd worden. Je zou heel veel kwetsuren en wonden zien, bij zowel mens als dier, moesten we met zijn  allen glas en blik gewoon maar buiten gooien.

Hierin zijn we inmiddels slimmer geworden en wordt glas en blik netjes gesorteerd en gerecycleerd. Onderzoek toont dat bijna 100% van alle glas en blikverpakking gerecycleerd wordt. Wil plastic dus nog een toekomst hebben, dan moeten we even in onze eigen inborst kijken en nagaan of we plastic buiten gooien of netjes in de vuilzak deponeren waar het hoort. Wist je trouwens dat er inmiddels plastic materialen zijn ontwikkeld die 100% biologisch afbreekbaar zijn. Worden dergelijke BIO plastics in de natuur gegooid, dan vergaan ze gewoon en worden ze verteerd door bacteriën tot water en bio massa. Het ultieme plastic dus. De voordelen van plastic dus, maar niet de nadelen.

TIP 4 : Is uw plastic verpakking al duurzaam volgens de nieuwe EU richtlijn

Ludo claes TIPSJe kan er de dag van vandaag echt niet meer omheen. Dagelijks hoor of lees je wel iets over het klimaat en hoe we ons gedrag en wijze van leven moeten verteren teneinde de natuur te beschermen. Eén van die netelige situaties is de plasticsoep in de oceanen die ontstaan is door allerhande wegwerpverpakkingen en plastics die het maritieme leven aanzienlijk in gevaar brengen.

Ofschoon de consument eigenlijk schuld is aan het ontstaan van de plasticsoep door een algemene wegwerp mentaliteit, is het toch de producent van de verpakkingen die aangesproken wordt en verantwoordelijk wordt gesteld.

Recent heeft de Europese Unie nieuwe richtlijnen gepubliceerd onder de noemer “SUP-richtlijn” die de producenten van verpakkingen aanspreekt en betrekking heeft op kunststof wegwerpplastics en verpakkingen.

Uniek is tevens dat deze nieuwe regelgeving geen onderscheid maakt tussen olie-gebaseerde en bio-gebaseerde kunststoffen. De regelgeving is geldig voor alle soorten éénweg plastics zoals drankverpakkingen, wattenstaafjes, draagtassen en wikkelfolie, hygiëneproducten, bestek en borden en rietjes, drankbekers, ballonnen en houders voor voedingsmiddelen.

Het doel van de richtlijn is bedrijven te stimuleren meer in te zetten op de ontwikkeling van herbruikbare en meer duurzame verpakkingen. Kortom, sta je in de startblokken om een nieuwe verpakking te ontwikkelen, bekijk dan zeker eens deze nieuwe richtlijn en ga voor een herbruikbare of makkelijk te recycleren product.

Tip 3 : Wat zijn transportverpakkingen

Verpakking is een breed woord voor al de materialen die gebruikt worden om producten te verpakken. Er zijn dan ook vele soorten verpakkingsmaterialen om te verpakken volgens wens en eis van zowel het product als de klant. Denk hierbij aan bijvoorbeeld karton verpakking, glas verpakking, metaal verpakking, kunststof verpakking en zo meer waarbij alle verpakkingen veelal op maat geproduceerd worden.

plastik verpakking TIPSAls een verpakking wordt gebruikt voor het transport van goederen, denk hierbij aan kartonnen dozen bijvoorbeeld, dan heeft ze als doel deze goederen hetzij te bundelen hetzij te beschermen waarbij we bij dit laatste denken aan bijvoorbeeld temperatuursbescherming, schokbescherming of dergelijke. Veelal wordt deze verpakking voorzien van een opdruk bestaande uit een logo van het bedrijf met daarbij eventueel de aard van bescherming die met symbolen aangegeven wordt of de producten die erin verpakt zijn.

Ofschoon de transportverpakking enkel als bundeling of bescherming van de goederen wordt gebruikt, heeft ze eveneens een aanzienlijke commerciële waarde.

De wijze van verpakking geeft namelijk te kennen hoe de onderneming met haar goederen omspringt en hoe voornaam het voor hen is dat de bestelling in goede omstandigheden door de bestemmeling, de klant, wordt ontvangen. Verpakkingen die dan ook niet voldoen aan de voorwaarden van de ontvanger, kunnen derhalve wel eens geweigerd worden ofschoon de goederen geen schade hebben opgelopen. Kortom, een transportverpakking is meer dan verpakking.

Tip 2 : Verpakking als reclamedrager

Ludo claes TIPSAls een verpakking wordt gebruikt om naast het beschermen of verpakken van goederen tevens als reclamedrager te fungeren, dan zal een bepaalde boodschap moeten geprofileerd worden. Is het doel van de reclame enkel een bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen doorheen de keten waar de verpakking passeert, dan kan het bedrukken van de verpakking met louter een bedrijfslogo volstaan.

Wordt de verpakking thans rechtstreeks gebruikt in de winkelrekken met als doel verkoop te realiseren, dan dienen tevens de AIDA reclame-elementen aanwezig te zijn wil de verpakking de nodige aankoopstimuli creëren.

Tip 1 : Wat zijn display verpakkingen, verkoop verpakking

Ludo claes TIPSDisplay verpakkingen worden gebruik als verkoopinstrument om hetgeen in de verpakking verpakt zit, in het winkelschap of winkeltoog te verkopen. Een succesvolle verkoopverpakking is er dan ook één die zichzelf verkoopt zonder een verkoper.

Om dit te realiseren is de informatie op de verpakking zéér voornaam die aan de AIDA reclame elementen zullen moeten voldoen. Vooreerst zal de verpakking moeten opvallen opdat ze gezien wordt wat kan bewerkstelligd worden door de vormgeving of opvallende kleur.

Heeft de potentiële klant eenmaal de verpakking gevonden, dan zal hij vervolgens naar de naam (merknaam) kijken en de informatie op de verpakking lezen. Voelt hij zich hierdoor aangesproken dan is de kans groot dat hij het product aankoopt.

Prijs verpakkingsmateriaal bij bol.com
(Advertentie)


Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Gerelateerd:
Draagtassen en inkooptassen
- BIO draagtassen
Reclame TIPS
Drukwerk
Spuitgieten en matrijzen
Labels en etiketten

Deel deze leuke TIPS zeker met je vrienden - Nieuwe TIPS v/d week

Advertentie door Google