Verpakking en verpakkingsmateriaal – TIPS en advies uit België en Nederland – studies en onderzoek

U bent hier : Home > Magazijn > Verpakking

verpakking en verpakkingsmateriaal TIPS

TIP 1: Is uw plastic verpakking al duurzaam volgens de nieuwe EU richtlijn

Je kan er de dag van vandaag echt niet meer omheen. Dagelijks hoor of lees je wel iets over het klimaat en hoe we ons gedrag en wijze van leven moeten verteren teneinde de natuur te beschermen. Eén van die netelige situaties is de plasticsoep in de oceanen die ontstaan is door allerhande wegwerpverpakkingen en plastics die het maritieme leven aanzienlijk in gevaar brengen. Ofschoon de consument eigenlijk schuld is aan het ontstaan van de plasticsoep door een algemene wegwerp mentaliteit, is het toch de producent van de verpakkingen die aangesproken wordt en verantwoordelijk wordt gesteld.

Recent heeft de Europese Unie nieuwe richtlijnen gepubliceerd onder de noemer “SUP-richtlijn” die de producenten van verpakkingen aanspreekt en betrekking heeft op kunststof wegwerpplastics en verpakkingen. Uniek is tevens dat deze nieuwe regelgeving geen onderscheid maakt tussen olie-gebaseerde en bio-gebaseerde kunststoffen. De regelgeving is geldig voor alle soorten éénweg plastics zoals drankverpakkingen, wattenstaafjes, draagtassen en wikkelfolie, hygiëneproducten, bestek en borden en rietjes, drankbekers, ballonnen en houders voor voedingsmiddelen. Het doel van de richtlijn is bedrijven te stimuleren meer in te zetten op de ontwikkeling van herbruikbare en meer duurzame verpakkingen. Kortom, sta je in de startblokken om een nieuwe verpakking te ontwikkelen, bekijk dan zeker eens deze nieuwe richtlijn en ga voor een herbruikbare of makkelijk te recycleren product.



Transportverpakkingen

Verpakking is een breed woord voor al de materialen die gebruikt worden om producten te verpakken. Er zijn dan ook vele soorten verpakkingsmaterialen om te verpakken volgens wens en eis van zowel het product als de klant. Denk hierbij aan bijvoorbeeld karton verpakking, glas verpakking, metaal verpakking, kunststof verpakking en zo meer waarbij alle verpakkingen veelal op maat geproduceerd worden.

plastik verpakking TIPSAls een verpakking wordt gebruikt voor het transport van goederen, denk hierbij aan kartonnen dozen bijvoorbeeld, dan heeft ze als doel deze goederen hetzij te bundelen hetzij te beschermen waarbij we bij dit laatste denken aan bijvoorbeeld temperatuursbescherming, schokbescherming of dergelijke. Veelal wordt deze verpakking voorzien van een opdruk bestaande uit een logo van het bedrijf met daarbij eventueel de aard van bescherming die met symbolen aangegeven wordt of de producten die erin verpakt zijn.

Ofschoon de transportverpakking enkel als bundeling of bescherming van de goederen wordt gebruikt, heeft ze eveneens een aanzienlijke commerciële waarde. De wijze van verpakking geeft namelijk te kennen hoe de onderneming met haar goederen omspringt en hoe voornaam het voor hen is dat de bestelling in goede omstandigheden door de bestemmeling, de klant, wordt ontvangen. Verpakkingen die dan ook niet voldoen aan de voorwaarden van de ontvanger, kunnen derhalve wel eens geweigerd worden ofschoon de goederen geen schade hebben opgelopen. Kortom, een transportverpakking is meer dan verpakking.

Verpakking als reclamedrager

Als een verpakking wordt gebruikt om naast het beschermen of verpakken van goederen tevens als reclamedrager te fungeren, dan zal een bepaalde boodschap moeten geprofileerd worden. Is het doel van de reclame enkel een bedrijfsnaam onder de aandacht te brengen doorheen de keten waar de verpakking passeert, dan kan het bedrukken van de verpakking met louter een bedrijfslogo volstaan. Wordt de verpakking thans rechtstreeks gebruikt in de winkelrekken met als doel verkoop te realiseren, dan dienen tevens de AIDA reclame-elementen aanwezig te zijn wil de verpakking de nodige aankoopstimuli creëren.

Display verpakkingen, verkoop verpakking

Display verpakkingen worden gebruik als verkoopinstrument om hetgeen in de verpakking verpakt zit, in het winkelschap of winkeltoog te verkopen. Een succesvolle verkoopverpakking is er dan ook één die zichzelf verkoopt zonder een verkoper. Om dit te realiseren is de informatie op de verpakking zéér voornaam die aan de AIDA reclame elementen zullen moeten voldoen. Vooreerst zal de verpakking moeten opvallen opdat ze gezien wordt wat kan bewerkstelligd worden door de vormgeving of opvallende kleur. Heeft de potentiële klant eenmaal de verpakking gevonden, dan zal hij vervolgens naar de naam (merknaam) kijken en de informatie op de verpakking lezen. Voelt hij zich hierdoor aangesproken dan is de kans groot dat hij het product aankoopt.

ZIE OOK:
> Draagtassen en inkooptassen
> Reclame TIPS
> Drukwerk
> Spuitgieten en matrijzen
> Labels en etiketten

Meer TIPS bij volgende update. Sla deze pagina zeker op bij uw favorieten.

> Meer magazijn TIPS
Moppen en grappen
Promoties