Vrachtwagens trekkers en opleggers – TIPS en advies uit België en Nederland

U bent hier : Home > Auto > Vrachtwagens

vrachtwagen trekker oplegger TIPS

Rij je met een vrachtwagen of ga je een vrachtwagen kopen of verkopen dan zijn er enkele belangrijke punten waarop je moet letten. Hier vind je alvast praktische TIPS. Elke week worden nieuwe tips, artikelen, studies, filmpjes en video’s toegevoegd. Sla deze website dus zeker op bij uw favorieten.

Tip 4 : Nieuwe volledig elektrische vrachtwagen met zonnepanelen.

Een Duitse producent van vrachtwagens en batterijen heeft een vrachtwagen van het merk DAF opgebouwd tot volledig elektrische vrachtwagen die zal gebruikt worden voor de stadsdistributie van kleding. De vrachtwagen is 100% elektrisch en wordt via batterijen aangedreven. Het grote voordeel van deze elektrische vrachtwagen is uiteraard dat hij volledig C02 neutraal is wat zeker ten goede komt aan de gezondheid en luchtkwaliteit in de steden waar de vrachtwagen zal ingezet worden. De eerste vrachtwagen is een pilootproject en zal zeker uitbreiding vinden als het project succesvol verloopt waar men uiteraard het volste vertrouwen in heeft.

Vrachtwagen rijdt 200km volledig elektrisch
De batterij is een 218-kWh batterij en drijft een motor aan van 81-kW met een draaimoment van 1150Nm. De batterij levert een rijafstand van ca 200km waarna de batterij terug moet geladen worden. Helaas is de huidige laadtijd van de batterij nog vrij lang, zijnde 9 uur, maar hierop zijn nog verdere ontwikkelingen gaande om de laadtijd te verkorten. De vrachtwagen is voorzien van een vaste opbouw met 7m laadlengte en heeft een advies laadvermogen van gemiddeld 4500kg. De eerste testresultaten zijn alvast zeer positief waarbij de vrachtwagen goede rijcomfort biedt aan de chauffeur en tevens geluidsarm is wat zeker op prijs gesteld wordt door de stadsbewoners. Zeker als de vrachtwagen vroeg in de ochtend de stad in moet om leveringen te doen.

Vrachtwagen met zonnepanelen
Een tweede ontwikkelaar van elektrische oplossingen voor vrachtwagens, ook afkomstig uit Duitsland, heeft een elektrische vrachtwagen ontwikkeld waarbij het dak van de laadbak voorzien is van zonnepanelen die de batterij laden tijden het rijden of laden/lossen. Uiteraard zijn de zonnepanelen nog niet sterk genoeg om de volledige batterij te laden en dient de vrachtwagen nog aan de lader om volledig te laden, doch zien de gebruikers al een forse besparing in laadtijd wat betekent dat de batterij sneller geladen is als elektrische vrachtwagens zonder de zonnepanelen. Kortom, de eerste stappen zijn gezet naar volledig elektrische vrachtwagens die in de nabije toekomst zeker niet meer weg te denken zijn uit het stadsverkeer.

Tip 3 : Nieuw radar-gestuurde dodehoeksysteem voor vrachtwagens

Maar al te vaak horen we nieuws over een spijtig ongeval waarbij voetgangers of fietsers gegrepen worden door een vrachtwagen of bus tijdens het afslaan aan een kruispunt. Dit is veelal te wijten aan het gebrekkig zicht van de chauffeur als de fietser of voetganger in de dode hoek, zoals de locatie genoemd wordt, van de vrachtwagen of bus staat. Deze dode hoek bevindt zich aan de rechter zijde van de vrachtwagen met name naast de cabine en het voorste stuk van de laadbak. Omwille van de hoogte van de cabine waar de chauffeur zit, hoger dan een fietser of voetganger, kan de chauffeur niet zien wat er rechts naast de vrachtwagen staat met alle gevolgen van dien als de vrachtwagen rechts afslaat om een straat in te rijden. Daarom ook de jammerlijke benaming “dode hoek”.

Om hieraan een antwoord te bieden zijn er al tal van oplossingen ontwikkeld aan zowel de cabine als de spiegels om de zichtbaarheid van de chauffeur rechts naast de cabine, in de dode hoek dus, beter en efficiënter te maken. Daarnaast wordt ook meer en meer gebruik gemaakt van borden en signalisatieklevers die achteraan op bussen en vrachtwagens worden gekleefd om de fietser en voetganger erop te wijzen niet naast een vrachtwagen te gaan staan omdat de chauffeur je gewoon niet ziet staan.

Om het risico op ongevallen met dode hoek nog meer te verkleinen heeft een Duitse producent een compleet nieuw systeem ontwikkeld waarbij een radar gestuurde dodehoek detectie wordt gebruikt. Er bestaan reeds dergelijke systemen, doch is ook dit weer ietwat uniek in zijn soort. Dit nieuwe systeem kan op bestaande vrachtwagens worden gemonteerd en detecteert of er een voetganger of fietser of enig ander object in de dode hoek locatie staat, zowel bij daglicht als bij nacht. Staat er effectief een fietser of ander object in de dode hoek, dan wordt de chauffeur hierop attent gemaakt via een signaal waardoor de chauffeur direct kan reageren bij een ongewenst rechts afslaan. Het systeem kan toegepast worden op alle soorten en modellen van vrachtwagens of bussen en kan makkelijk onderaan aan de deurspiegel of tegen de cabine gemonteerd worden.

Het detectiesysteem detecteert objecten tot zelfs 14 meter achter de cabine waardoor fietsers of voetgangers naast de volledige lengte van de vrachtwagen opgemerkt worden. Ook kan het systeem met camera uitgerust worden en een schermpje bij de chauffeur waardoor de chauffeur de objecten naast de vrachtwagen effectief kan zien. Met dit systeem hoopt de producent dan ook het aantal verkeersongevallen met dode hoek drastisch te verminderen.

Tip 2 : Zijn vrachtwagen en aanhanger eurovignet plichtig?

(een tip van) Dicar
Bij de aanschaf van een vrachtwagen onder de 12 ton, dus onder het eurovignet. Let erop dat je eventuele aanhangwagen een niet te zwaar MTM heeft. De MTM van de vrachtwagen en die van de aanhangwagen worden immers opgeteld. Indien de som 12 ton of meer bedraagt, ben je eurovignet-plichtig. Er zijn wel tussenoplossingen.

Tip 1 : Kies de ideale vrachtwagen volgens het te vervoeren product

amerikaanse truck trekker vrachtwagenVrachtwagens dienen uiteraard om goederen en producten te vervoeren en zijn er in verschillende maten, gewichten en uitvoeringen. Naargelang de functionaliteit zal eenieder zijn eigen specifieke truck uitzoeken gaande van een trekker met oplegger tot bakwagens.Vrachtwagens worden gebruikt om goederen te transporteren waarbij het soort product een impact kan hebben op de uitvoering van de vrachtwagen. Zo zal een standaard huifwagen geheel anders zijn dan een koelwagen bijvoorbeeld of een tankwagen die vloeistoffen vervoerd. Ook in het type trekker zijn heel wat verschillen zichtbaar volgens de merken en de treksterktes. Kortom, ben je opzoek naar een vrachtwagen trekker, dan zal je gegarandeerd verbaasd zijn van de modellen en mogelijkheden.