Radio reclame TIPS – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Reclame tips > Radio reclame

Tips van de vakman vakvrouw

Radioreclame onder de vorm van een radiospot op de radio kan tevens als communicatiemiddel of reclame gebruikt worden. Het voordeel hiervan is dat bij uitgave op de radio een brede doelgroep wordt aangesproken. Hierbij kan ofwel voor regionale of nationale radiozenders geopteerd worden om de doelgroep te bereiken. Ook nu zijn naargelang de doelstelling de AIDA reclame-elementen weer van toepassing en bestaat de kunst van een succesvolle communicatie erin de boodschap op een originele wijze aan te brengen waardoor ze door de luisteraar aanhoord en vooral onthouden wordt. Het voordeel van een radioreclame of radiospot is dat emotie en gevoelens kunnen overgebracht worden. Hebt u een blijde boodschap te verkondigen, dan kan dit via de radio makkelijker geuit worden dan via voorgaande direct mail campagne bijvoorbeeld waar de boodschap via een brief wordt geuit. Een zwoele of opgewekte stem, triggert bepaalde gevoelens en emoties die vervolgens gekoppeld worden aan de boodschap. In deze is het dus voornaam dat de boodschap wordt gekoppeld aan de juiste emotie waarbij allerhande geluiden en geluidseffecten kunnen gebruikt worden om het gewenste gevoel extra te versterken.

Luistercijfers en doelgroep als maatstaf voor de keuze van uw radiozender
Als u een radiospot in de eter zendt, dan wilt u uiteraard dat zoveel mogelijk luisteraars uw sport horen. Een keuze van de meest geschikte radiozender voor uw doelgroep is dan ook een noodzaak. De kunst bestaat er dan ook in de radiozender te zoeken die uw doelgroep het beste aanspreekt. Wilt u een doelgroep bereiken van jongeren dan kiest u best een jong getinte radiozender. Is uw doelgroep eerder van oudere leeftijd, dan opteert u best voor een radiozender die zich richt tot een ouder publiek. Kortom doelgroep en de luistercijfers van de radiozender kunnen een maatstaf zijn voor het bepalen van uw ideale reclamebron. Let bij de luistercijfers wel op de pieken en de dalen. Niet elk uur heeft dezelfde luistercijfers. Volgende links bieden u een overzicht van de luistercijfers per radiozender.

De kosten van een radiospot worden voornamelijk bepaald door : de opmaak van de spot, het tijdsstip dat u de spot op de radio wenst te horen en de tijd die de spot in beslag neemt. De kunst bestaat er dan ook uit om in een beperkte tijdspanne de gewenste boodschap over te brengen. Naargelang de frequentie dat u de spot op de radio wenst, kunt u naargelang de radiozender genieten van speciale voorwaarden..


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact