Link naar jouw website? Informatie Google aangepast zoeken met foto's
 

Winkelreclame – TIPS voor de beste reclame in een winkel

reclame display vitrine winkel TIPS

Van harte welkom
Op deze pagina vind je leuke TIPS, advies en weetjes over winkelreclame met studies en onderzoeken van Universiteiten. Wekelijks nieuwe TIPS. Alvast veel leesplezier.

FILMTIP
22 meest gebruikte verkooptrucs in de supermarkt - aHealthlifeNL

NIEUW - Tip 8 : Hoe kan je meer producten verkopen via referentieaantallen in je winkelreclame?

Stel, je hebt een eigen zaak, een winkel bijvoorbeeld en je zou graag meer producten verkopen aan de bezoekers, je consumenten. Dit wil iedere winkelier uiteraard. Wel dan zou je gebruik kunnen maken van het suggereren van referentieaantallen in je winkelreclame.

Bij referentieaantallen wordt een bepaald aantal of getal gesuggereerd, in welke vorm dat ook, waardoor psychologisch een bepaalde waarde bij de consument wordt gevormd. Deze waarde vormt vervolgens automatisch een getal dat de consument tracht te bereiken of te evenaren. Als de referentiewaarde hierbij dus hoger ligt dan het aantal producten dan de consument in eerste instantie in gedachte had, dan is de kans groot dat de consument effectief meer producten koopt.

Dus, door bij de verkoop van producten een referentiewaarde te suggereren wordt als het ware automatisch psychologisch een soort van intentie gecreëerd om de referentiewaarde tot doelstelling te maken.

Studie onderzoek KLEINStudie : referentieaantallen bij winkelreclame

Om voorgaande stelling te onderbouwen werd een grootschalige studie ondernomen in USA waarbij via winkelreclame getest werd hoe de vermelding van een referentieaantal op een reclame invloed had op het koopgedrag van de consument.

Hierbij toonde het onderzoek dat de grote meerderheid van de consumenten weldegelijk het referentieaantal gebruiken als een soort doelstelling om zo dicht mogelijk bij het referentiegetal te zitten met hun aankoop.

Hoe werd de studie gedaan?

Aan een winkel werd een display geplaatst met bepaalde producten, sportsokken bijvoorbeeld, waarbij de ene dag een reclamebordje werd geplaatst “Ongelimiteerd aantal per aankoop”. De dagen dat dit bordje uitgestald stond was de verkoop van sokken die per consument werd verkocht vrij laag.

De volgende dag werd een nieuw reclamebordje geplaatst met de melding “Maximaal 6 paar sokken per aankoop”. Plots merkten de onderzoekers dat per consument meer sokken werden verkocht. Men constateerde dus dat de melding van “zes stuks” als een soort van referentie of doelstelling fungeerde en de consument onbewust ging proberen dit referentieaantal te realiseren of er bij in de buurt te komen.

Hetzelfde fenomeen zagen de onderzoekers bij andere soorten producten. Van zodra een referentieaantal bij een product, wat dit ook moge zijn, wordt geplaatst, wordt bij de consument automatisch een waarde gekleefd die men als doelstelling gaat aanzien.

Dus, wil je morgen meer producten verkopen in je winkel, probeer dan zeker eens deze unieke techniek van referentieaantallen. Het is misschien wel je best renderende winkelreclame.

Tip 7 : Wat is buitenreclame of “out store” winkelreclame?

Winkelreclame buiten winkel TIPSAls we praten over de externe winkelinrichting dan bedoelen we hiermee de buitenzijde van de winkel. Het bevindt zich van de straat tot de winkeldeur en is veelal het eerste aanspreekpunt van de winkel ten aanzien van de potentiële klant.

Als een klant met andere woorden doorheen een winkelstraat loopt of langs een winkel rijdt, dan is het de externe winkelinrichting die zal bepalen of de klant effectief de winkel zal binnengaan.

Het doel van de externe winkelinrichting bestaat er dan ook in enerzijds een aantrekkingspunt te vormen en anderzijds een eerste interesse op te wekken. Dit opdat de aandacht van de klant getrokken wordt en hij vervolgens een actie onderneemt, namelijk: de winkel binnenstappen.

Van zodra hij de winkel eenmaal is binnengestapt is het aan de commerciële opbouw van het binnenreclame om de volgende fase van het verkoopproces aan te kondigen.

Opbouw van de buitenreclame of winkelreclame

De opbouw van de externe winkelinrichting wordt bepaald door de ligging. Is de winkel gelegen in een shoppingcenter, een winkelstraat of eerder afgelegen, dan beïnvloedt dit de opbouw van de inrichting. Daarnaast is er tevens de smaak. Naargelang uw formule of eigen smaak zal u zelf een unieke vorm geven aan de externe winkelinrichting. Deze keuze staat u uiteraard vrij. Het doel van deze pagina bestaat erin u nuttige tips aan te reiken die u zelf volgens uw formule of smaak kan integreren.

Tip 6 : Wat is binnenreclame of "in-store" winkelreclame

Winkelreclame TIPS reclame in een winkelElk winkelinterieur is een kwestie van smaak. U als zaakvoerder of commercieel verantwoordelijke kiest dus de kleuren, materialen, attributen en inrichting volgens uw eigen smaak of de verkoopformule waaronder u actief bent.

Daarnaast is het interieur tevens afhankelijk van hetzij uw productenassortiment dat u verkoopt, hetzij van uw activiteit die u uitoefent. Een nagelstudio bijvoorbeeld zal een geheel ander interieur hebben dan een kledingzaak of een supermarkt.

Het doel van deze pagina bestaat er dan ook niet in uw smaakpupillen te optimaliseren maar om commerciële tips aan te reiken die u in uw huidige interieur kan inwerken teneinde uw verkoopcijfer op te krikken.

Uw interieur bepaalt mede uw succes !!

Waarom is de ene zaak succesvol en de andere niet? Dit is uiteraard afhankelijk van tal van commerciële factoren waarvan het interieur mede deel van uitmaakt. Het interieur draagt er namelijk zorg voor dat een klant zich al dan niet goed voelt in uw zaak en zal mede bepalen of de klant een eenmalige bezoeker zal zijn of een vaste klant.

Naargelang de activiteit van uw zaak zal de belangrijkheid van het interieur tevens groter of kleiner zijn. Baat u een restaurant uit bijvoorbeeld dan is de gezelligheid, uitstraling en mogelijkheid tot een intiem gesprek met de partner, zonder gestoord te worden door de gesprekken van de buren, voornaam en wordt dit bepaalt door de opbouw van uw interieur.

Kortom, een commercieel getint interieur is meer dan een leuke kleur van de kastjes. Ga er dan ook zeker niet te licht overheen. Ik hoop u met deze pagina's alvast goed geïnformeerd te hebben en wens u zéér veel succes.

TIP 5 : Gebruik uw winkelinrichting als winkel reclame

Winkelreclame als winkelinrichting TIPSProducten in de aandacht plaatsen. Daar draait alles om in een winkel waarbij de grootte van het productenassortiment de aandacht intensiteit bepaalt. Des te groter namelijk dit assortiment des te moeilijker elk individueel product verkoopt. Dit omdat de klant gewoonweg niet alle producten ziet.

Om het product daarom alsnog in de aandacht te plaatsen kunnen in-shop reclamemiddelen aangewend worden. Dit kan gaan van eenvoudige middelen zoals een product affiche die tegen de wand opgehangen wordt tot een promotieteam in de winkel die aan alle klanten een voorproefje geeft van het product.

De laatste tijd zien we thans meer en meer TV-installaties in de winkels. Een forse flat screen toont korte reclamefilmpjes of productinformatie waardoor de klant geïnformeerd en geattendeerd wordt van de aanwezigheid van het product.

De strategische waarde van een TV in de winkel is tevens de attentiewaarde van de TV zelf. In tegenstelling tot een affiche of reclamebord tegen de muur, toont een TV steeds bewegende beelden met geluid wat de aandacht van de klant trekt. Ook leuk om promoties of andere acties kenbaar te maken.

Enkele nuttige tips

  • Plaats de in-shop reclame op opvallende makkelijk zichtbare plaatsen
  • Plaats promotiepanelen of reclameborden of TV de ingang of zelfs in de etalage om klanten binnen te lokken
  • Wil je de promotiepanelen of TV gebruiken als productinformatie, plaats ze dan in de directe nabijheid v/h product in kwestie
  • Maak gebruik van duidelijke boodschappen en vermijd lange teksten. Klanten lezen niet graag
  • Gebruik je een TV, wees dan karig met geluid opdat het niet storend is in de gemoedelijke winkelsfeer
  • Vermijd een teveel van producten op je TV scherm, beter is enkele producten te tonen en ze regelmatig te herhalen
  • Overdrijf niet met in-shop reclame. Een overkill verliest aan attentiewaarde en kan zelfs storend werken
  • Maak de teksten of foto's (beelden) voldoende groot opdat ze makkelijk leesbaar zijn of plaats de TV niet te hoog
  • Verhoog uw verkoopkansen door de reclame van uw leveranciers door te trekken naar uw eigen winkel.
  • Bespreek uw in-shop reclame met uw product leverancier!! Zij beschikken vaak over de nodige attributen zoals affiches en dergelijke die u makkelijk kan gebruiken.

Tip 4 : Meer klanten in uw winkel - gebruik een buiten promotie

Buiten etalage promotiekratten TIPS voor meer klantenHeb je een winkel in een winkelstraat dan dien je er voor te zorgen dat wandelaars in de straat je winkel zien. Om dit te bevorderen kan je gebruik maken van "promotiekratten". Dit zijn kratten die je voor je winkel uitstalt en die één of meerdere producten bevat die in promotie staan.

Deze kratten dragen er zorg voor dat een wandelaar in de winkelstraat de winkel opmerkt en eens rustig kan snuffelen zonder  door een verkoper aangesproken te worden.

Kortom, de promotiekratten hebben als doel enerzijds de attentiewaarde van de winkel te verhogen en anderzijds een impulsaankoop te stimuleren. Eenmaal hierin geslaagd dan is de klant genoodzaakt de winkel te betreden waardoor hij gekend raakt met het gehele assortiment en uzelf. Het eerste contact is gelegd wat de drempelvrees voor een volgend bezoek verkleint.

Enkele nuttige tips

  • Plaats de kratten op een makkelijk bereikbare plaats, vermijd indien mogelijk het wandelpad of laat wandelruimte
  • Plaats bij de kratten een promotiebordje met aanduiding van een speciale aanbieding
  • Draag er zorg voor dat de promotiekratten steeds goed gevuld zijn.
  • Pas op voor guur weer. Natte producten wil niemand. Maak de kratten verrijdbaar voor snelle interventies
  • Pas op voor diefstal
  • Draag er zorg voor dat de producten op een goede reikbaarheid liggen opdat de klant niet ver of diep moet reiken.
  • Plaats de kratten vlak bij de deuropening. Hierdoor ziet de klant uw assortiment en komt hij sneller binnen

Tip 3 : De buiten etalage. Uw assortiment buiten al laten proeven

In een vorig punt werd de etalage uitvoerig aangekaart en hebben we gezien dat de etalage een beeld vormt van het productenassortiment. Doch bestaat het gevaar dat de wandelaar in de winkelstraat de etalage niet ziet. Daarom kan men gebruik maken van een soort 'buitenetalage'.

Bij deze gaan we de producten niet achter een raam plaatsen maar gewoonweg buiten. Dit heeft het grote voordeel dat een wandelaar in de winkelstraat onmiddellijk ziet wat de winkel te bieden heeft en trekt het tevens de aandacht.

Een bijkomstig voordeel is het psychologische aspect: de klant weet dat hij/zij even doorheen de spulletjes kan graaien en aanvoelen zonder door een verkoper aangesproken te worden. De klant ervaart met andere woorden geen aankoopverplichting. Nadeel: let wel op voor diefstal.

Enkele nuttige tips.

  • Plaats de rekken op de best zichtbare plaats, vermijd indien mogelijk het wandelpad of laat voldoende wandelruimte
  • Pas op voor diefstal. Vermijd te dure stukken of bevestig ze met een ketting aan het rek
  • De buitenetalage is een weerspiegeling van uw gehele productenassortiment, wees selectief in uw keuze
  • Gebruik een stabiel rek dat niet snel kan omvallen
  • Plaats het rek aan de toegangsdeur opdat de snuffelaar uw assortiment kan zien en sneller binnenkomt.

Tip 2 : Meer verkopen door de verkoopvloer of winkelvloer

Verkoopvloer TIPS voor uw winkelDe verkoopvloer is het gedeelte van de winkel waar de producten te koop aangeboden worden. Met andere woorden waar de activiteit zich afspeelt.

Het begint bij de ingang en eindigt bij de uitgang en omvat alle elementen en onderdelen die tussen deze twee delen vervat zitten waarmee de klant mee in contact komt. De opbouw of lay-out, zeg maar grondplan, van de verkoopvloer wordt bepaalt door de plaatsing van de toonbanken, winkelrekken, kassa enzovoort en is uiteraard net als het globale interieur vaak een kwestie van smaak.

U bepaalt waar u wat plaatst en hoe. Toch zijn er enkele nuttige tips die u in acht kan houden om het winkelgemak of winkelefficiëntie te optimaliseren.

Nieuwe klanten over de vloer krijgen is één zaak, zorgen dat ze morgen terugkomen is weer geheel wat anders. De indeling van de verkoopvloer heeft hierop een aanzienlijke invloed. Voelt een klant zich om één of andere reden ongemakkelijk, dan haakt hij af en gaat naar de concurrent.

Enkele nuttige tips

  • Draag zorg voor voldoende wandelruimte tussen de winkelrekken.
  • Vermijd bottlenecks (versmallingen) in uw wandelgangen. Zorg voor een goede doorstroming.
  • Maakt u gebruik van winkelwagentjes, denk dan even aan het rijgedrag. Bredere gangen + afscherming rekken
  • Met de winkelrekken transformeert u makkelijk een naakte open vloer tot een efficiënte verkoopvloer
  • Creëer een goede verlichting opdat zowel de wandelgangen als de producten makkelijk zichtbaar zijn
  • Zorg voor het elementaire = aangename temperatuur (airco + verwarming), aangename geuren
  • Denk eens aan een toilet in uw winkel (geef het eventueel mogelijk aan met een bordje)
  • Leg een mat in de hoofdwandelweg wat de winkelgangen tussen de rekken van de wandelgang onderscheidt
  • Maak gebruik van productborden om de klant in de winkel productlocaties te tonen (bijv. herenbroeken). PAS OP !  Productborden hebben ook een nadeel. De klant gaat doelgericht naar zijn gewenst product en besteedt minder tijd tussen de andere producten wat de impulsaankopen vermindert.
  • Netheid en verzorging. De dagdagelijkse basis voor een succesvolle dag.
  • Plaats de kassa steeds aan de uitgang van de winkel. Het betalen is namelijk de afsluiting van de inkoop
  • Plaats kleine goedkope spulletjes bij de kassa. Ze zijn gevoelig aan impulsaankopen. Impulsaankopen
  • Plaats uw producten die in promotie staan bij voorkeur achteraan in de winkel opdat de klant doorheen de hele winkel moet gaan om ze te inspecteren. Hierdoor leert hij/zij uw gehele assortiment kennen. (Plaats vooraan een bord met opschrift "Promoties achteraan" of "Nu afgeprijsd: zie achteraan in de winkel").

Tip 1 : Meer klanten in uw winkel - gebruik een aandachttrekker

Meer klanten door aandachttrekker TIPSGezien worden. Een zeer belangrijk kenmerk voor de detailhandel. Wil men klanten in de winkel bekomen dan dient de winkel uiteraard eerst gezien te worden. Hiervoor bestaan tal van hulpmiddelen waarvan we in voorgaande punten reeds enkele besproken hebben.

De ijslolly 'Gigant' is eveneens een succesvol item dat de aandacht van potentiële klanten trekt. Het is een vergrootte uitvoering van de activiteit of een product dat in de winkel wordt verkocht. Door deze uitvergrootte vorm vooraan aan de winkel te plaatsen vormt dit een prachtige en originele aandachtstrekker voor de passerende wandelaar of autobestuurder.

Een bijkomend voordeel is dat de uitvergrootte vorm van het product tevens een beeld geeft van de activiteit of het productenassortiment van de winkel waardoor aangegeven wordt wat de klant mag verwachten.

Tevens stimuleert de uitvergrootte vorm van het product de behoefte en begeertegevoelens van de klant. Als je als passerende wandelaar of autobestuurder een grote ijslolly ziet staan, denk je automatisch aan een lekkere ijsje wat je zin doet krijgen en je stimuleert de winkel te bezoeken.

Enkele nuttige tips

  • Plaats uw ijslolly of andere aandachtstrekker op een open locatie opdat het goed gezien kan worden
  • Draag er zorg voor dat uw aandachtstrekker uw assortiment vertegenwoordigt. Lolly voor een bloemenzaak??
  • Maak de aandachtstrekker voldoende groot opdat hij ook daadwerkelijk opvalt.
  • Plaats de aandachtstrekker niet op het wandelpad van de voorbijgangers. Dit is irriterend en gevaarlijk
  • Is uw winkel gelegen aan een stoep en rijweg, plaats dan de aandachtstrekker in het gezichtsveld van beiden.
  • Maak de aandachtstrekker voldoende zwaar opdat een rukwind geen U.F.O. of ander vliegend voorwerp creëert
  • De aandachtstrekker weerspiegelt uw producten. Draag er zorg voor dat het representatief, netjes en smakelijk is.

Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Gerelateerd:
- Hoe een succesvolle etalage inrichten?
- Meer klanten nodig in je winkel, zet je deuren eens open
- Een rode loper voor je deur trekt klanten
- Winkelrekken en winkelinrichting TIPS
Reclame en publiciteit TIPS
Reclame via een reclamebureau TIPS
Autoreclame en belettering
Reclameborden en panelen
Lichtreclame en lichtbakken
Reclamedisplays en vitrines

Deel deze tips zeker met je vrienden.


Hartelijk dank voor uw beoordeling.
Heb je een thema of onderwerp niet gevonden op deze website waarover je graag tips zou willen lezen. Laat het gerust even weten. Alvast dank.
 
Nieuwe tips: NIEUW - PARTY - HOBBY - BEAUTY - KLEDING - HUMOR - GEZONDHEID - WONEN - TUIN - ELEKTRO - AUTO - DIEREN - WERK - ZAKELIJK - Contact
Uw tip of link op deze website? Meer informatie
Google aangepast zoeken met foto's