Een succesvolle verkoopvloer voor uw winkel TIPS – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Winkelinrichting > Succesvolle verkoopvloer

Verkoopvloer TIPS voor uw winkelDe verkoopvloer is het gedeelte van de winkel waar de producten te koop aangeboden worden. Met andere woorden waar de activiteit zich afspeelt. Het begint bij de ingang en eindigt bij de uitgang en omvat alle elementen en onderdelen die tussen deze twee delen vervat zitten waarmee de klant mee in contact komt. De opbouw of lay-out, zeg maar grondplan, van de verkoopvloer wordt bepaalt door de plaatsing van de toonbanken, winkelrekken, kassa enzovoort en is uiteraard net als het globale interieur vaak een kwestie van smaak. U bepaalt waar u wat plaatst en hoe. Toch zijn er enkele nuttige tips die u in acht kan houden om het winkelgemak of winkelefficiëntie te optimaliseren. Nieuwe klanten over de vloer krijgen is één zaak, zorgen dat ze morgen terugkomen is weer geheel wat anders. De indeling van de verkoopvloer heeft hierop een aanzienlijke invloed. Voelt een klant zich om één of andere reden ongemakkelijk, dan haakt hij af en gaat naar de concurrent.

Enkele nuttige tips

  • Draag zorg voor voldoende wandelruimte tussen de winkelrekken.
  • Vermijd bottlenecks (versmallingen) in uw wandelgangen. Zorg voor een goede doorstroming.
  • Maakt u gebruik van winkelwagentjes, denk dan even aan het rijgedrag. Bredere gangen + afscherming rekken
  • Met de winkelrekken transformeert u makkelijk een naakte open vloer tot een efficiënte verkoopvloer
  • Creëer een goede verlichting opdat zowel de wandelgangen als de producten makkelijk zichtbaar zijn
  • Zorg voor het elementaire = aangename temperatuur (airco + verwarming), aangename geuren
  • Denk eens aan een toilet in uw winkel (geef het eventueel mogelijk aan met een bordje)
  • Leg een mat in de hoofdwandelweg wat de winkelgangen tussen de rekken van de wandelgang onderscheidt
  • Maak gebruik van productborden om de klant in de winkel productlocaties te tonen (bijv. herenbroeken). PAS OP !  Productborden hebben ook een nadeel. De klant gaat doelgericht naar zijn gewenst product en besteedt minder tijd tussen de andere producten wat de impulsaankopen vermindert.
  • Netheid en verzorging. De dagdagelijkse basis voor een succesvolle dag.
  • Plaats de kassa steeds aan de uitgang van de winkel. Het betalen is namelijk de afsluiting van de inkoop
  • Plaats kleine goedkope spulletjes bij de kassa. Ze zijn gevoelig aan impulsaankopen. Impulsaankopen
  • Plaats uw producten die in promotie staan bij voorkeur achteraan in de winkel opdat de klant doorheen de hele winkel moet gaan om ze te inspecteren. Hierdoor leert hij/zij uw gehele assortiment kennen. (Plaats vooraan een bord met opschrift "Promoties achteraan" of "Nu afgeprijsd: zie achteraan in de winkel").

Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact