Direct mail reclame TIPS – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Reclame tips > Direct mail

Tips van de vakman vakvrouw

Een eerste communicatiemiddel of reclamemiddel is de direct mail. Bij deze wordt de reclameboodschap, die we aan de potentiële klant wensen over te maken, neergeschreven in een brief en vervolgens via post naar de potentiële klant toegezonden. Om dit te realiseren dient uiteraard het postadres van de potentiële klant gekend te zijn. De eerste taak bij een direct mail actie bestaat er dan ook uit een adressenbestand aan te maken van de potentiële klanten. Vervolgens dient de brief met de boodschap opgemaakt te worden. Let hierbij op de AIDA reclame-elementen waarbij een uniek aanbod verduidelijkt wordt als een actie van de respondent verwacht wordt. Tevens is het raadzaam geïntegreerde teksten kort en bondig te houden en wat fotomateriaal te integreren. Meerdere tekstkleuren en groottes als titels bijvoorbeeld geven een extra tint aan de brief en kunnen als aandachttrekkers fungeren. Als laatste kan tevens een invulstrookje bijgevoegd worden waarop de potentiële klant de gegevens kan invullen voor meer informatie.

Enkele voorbeelden van krachtige one-liners en woorden die de boodschap of aanbod extra kracht geven.
- Nu verkrijgbaar voor de prijs van slechts € ....
- Twee jaar langer garantie voor dezelfde prijs
- Tot 20 januari bij aankoop van 1 broek, 2e gratis

Deze voorbeelden tonen tevens enkele krachtige (actie-woorden) die de lezer triggeren om actie te ondernemen op het schrijven van de direct mail. (Nu) en (Tot) bijvoorbeeld zijn maar enkele korte woordjes die een nu-of-nooit aanbod weergeven en de lezer triggeren of aanzetten tot actie. Zeker doen! Zo zijn er tal van woordjes die kracht zetten aan de boodschap en aanzetten tot actie wat uiteindelijk het allerbelangrijkste is van een direct mail campagne. Resultaat boeken. En dit resultaat kan enkel als de lezer tot het nemen van een actie wordt gestimuleerd.

De kosten van een direct mail-actie worden bepaald door het aantal potentiële klanten die men wenst te benaderen. Des te meer potentiële klanten, des te meer brieven die men dient te verzenden. Hierbij zijn de kosten voornamelijk te vinden bij: de opmaak van de direct mail brief, het dupliceren van de brief, de verpakking of omslag waarin de brief vervat zit en uiteraard de portkosten.

Met de opkomst van het internet en e-mail, is de direct e-mail meer en meer bekend geworden. De direct e-mail is een direct mail campagne die over de elektronische snelweg wordt gevoerd. Het grote voordeel hiervan is de snelle en goedkope communicatie. Doch let op voor "spam". Potentiële klanten kunnen uw direct e-mail wel eens aanzien als spam en dit kan omwille van misbruiken in het verleden strafbaar zijn. Zorg er dus voor dat u toestemming heeft van de ontvanger om direct e-mail te verzenden of dat de e-mail voorzien is van een afmeldsysteem als de ontvanger in de toekomst geen commerciële e-mails van u wenst te ontvangen.


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact