Link naar jouw website? Informatie
 

Promotie campagne voor winkels – Wie is de leukste thuis

promotie campagne actie promoteam en hostessenbureau TIPS

Hoe kan je klanten stimuleren om je zaak te bezoeken of te kopen bij in je winkel? Dit kan je door het shoppen extra leuk en uitdagend te maken. Hier vind je alvast leuke tips.

1. Wat is “De leukste thuis” als promotie campagne?

Met deze actie gaan we de klant in het centrum van de actie plaatsen door hem erin te betrekken. Via tal van spelletjes of taken gaan we de klant stimuleren intensief aan de actie deel te nemen. We gaan de prestatie van de deelname dan ook beoordelen waarna de we de winnaar selecteren, die vervolgens een leuke prijs wint. Uiteraard kan u naargelang de mogelijkheden ook elke deelnemer van een leuke attentie voorzien.

2. Commerciële doelstelling van de campagne

Het commerciële doel van deze actie is de betrokkenheid van de klant aan de actie te verhogen waardoor deze de actie intensiever ervaart en er vervolgens over gaat praten in zijn kennissenkring waardoor via mond-tot-mondreclame uw zaak nieuwe klanten zal aantrekken.

Een korting op een product is ook een promotieactie maar doet daarom nog geen stof opwaaien. Om thans een maximaal rendement te boeken uit mond-tot-mond reclame, moet u iets hebben waarover gepraat wordt. Daarom deze actie.

Verhoog uw succes door een extra stimulans

Zoals we bij aanvang van deze pagina al hebben gezegd moet een promotieactie bekend gemaakt worden bij het publiek, wil ze succesvol zijn. Dit geldt ook voor deze actie maar er is wat meer vereist. Aangezien we de klant met deze actie intensiever gaan betrekken, zal hij/zij thans meer terughoudend uit de hoek komen wat kan leiden naar een falen van de actie.

Daarom zal een extra stimulans nodig zijn om een maximaal resultaat te boeken. Deze stimulans kan u bieden door de waarde van de beloning te verhogen of door de klant persoonlijk aan te spreken (uzelf, personeel of ingehuurd promoteam) en hem te motiveren effectief aan de actie deel te nemen.

3. Een voorbeeld voor kappers / het kapsalon

speviaal panter kapsel haarkapselBij deze actie gaan we het kapsel van de klant gebruiken als actie. We gaan de snit die de kapper uitvoert of mag uitvoeren, gebruiken als thema voor de actie en wel door het verschil van voor de kapbeurt en na met elkaar te vergelijken en het grootste verschil te belonen. De grootste metamorfose is met andere woorden de winnaar van de actie.

Voorbeeld. Stel dat een klant met een gewone snit de kapperszaak binnenwandelt en als panter, zoals nevenstaande foto, de zaak terug verlaat, dan maakt hij wellicht kans op de hoofdprijs. Hoe gaat u tewerk? Neem een fototoestel bij de hand en vraag aan elke klant of hij kans wil maken op uw hoofdprijs. Zo ja dan neemt u van hem/haar een foto waarbij het kapsel duidelijk zichtbaar is (bij voorkeur eveneens het aangezicht op de foto).

Is de foto genomen dan wordt de snit besproken en gaat de kapper aan de slag. Is het werk beëindigt dan wordt een nieuwe foto genomen. Vervolgens plaatst u een groot bord in uw zaak waarop u de foto's aanbrengt met vermelding "voor" en "na" samen met de naam van de klant. Noteer bovenaan op het bord tevens de titel van uw actie en wat de hoofdprijs is. (Spreek nieuwe klanten aan: ETALAGE !!! Stel dit bord bij voorkeur op in uw etalage opdat voorbijgangers uw actie kunnen zien.

Gevolg van de actie:

  1. U hebt een foto genomen van de klant, hierover spreekt hij/zij in de kennissenkring.
  2. De foto's van de klant hangen op een bord in de etalage. Ook hierover wordt gesproken.
  3. Staat uw fotobord in de etalage dan zien voorbijgangers de foto's van de klanten wat altijd leuk is om te zien, zeker als er vrienden tussen staan. Ook hierover wordt gesproken.

Is de actie teneinde dan plaatst u het bord gedurende een week bijvoorbeeld zichtbaar voor uw klanten en  laat u uw klanten stemmen wie de winnaar is. U laat elke klant een naam invullen op een papiertje en stopt dit in een doos. Na verloop van de stemperiode telt u de stemmen. Diegene met de meeste stemmen wint.

Is de winnaar bekend dan maakt u een nieuw bord dat u wederom in de etalage hangt met opschrift: Winnaar van de actie = ... en wint ... (uw hoofdprijs) uiteraard kan u tevens een tweede en derde winnaar selecteren die eveneens een bepaalde prijs winnen. BELANGRIJK !! Naargelang de grootte van uw prijs kan het aangewezen zijn een gerechtsdeurwaarder in te schakelen om toe te zien dat de stemming van de winnaar eerlijk verloopt.

4. Andere toepassingen

De basis van deze actie, het betrekken van de klant in de actie, kan uiteraard op tal van terreinen toegepast worden. Het is dan ook aan u om te achterhalen hoe u volgens uw activiteit of productenassortiment welke vorm uw actie zal aannemen waardoor de klant de actie intensiever ervaart.

de leukste thuis promotieDe leukste thuis

Je hebt ze in elk gezin. "De plezantste thuis" en zij genereren vaak leuke foto's. Deze foto's gaan we gebruiken als actie. Laat de klant zijn leukste foto opsturen of langsbrengen naar de zaak samen met de naam van de persoon. Plaats deze foto's en naam op een bord dat u als bij de kapper in de aandacht plaatst.

Noteer ook nu de titel van de actie en wat er te winnen valt. (Plaats u uw bord ook nu in de etalage en noteer tevens uw adresgegevens met de vermelding "stuur ons uw leukste foto of breng het even binnen en maak kans op...") Dit bord in uw etalage maakt de lachspieren los van de voorbijgangers en creëert gegarandeerd mond-tot-mond reclame.

De liefste babyfoto's

Net als de leukste thuis kunnen tal van andere foto's gebruikt worden voor de actie. Wat dacht u bijvoorbeeld van de leukste baby foto's? Zeker een aanrader als u een zaak hebt met kinderkleding.

Nagelstudio

Hebt u een nagelstudio, ook dan biedt deze actie leuke mogelijkheden. Neem een foto van de nagels zoals de voorgaande actie bij de kapper "voor" en "na" en hang ze samen met een foto van de persoon op een bord.

5. Samengevat

Zoals u kan zien zijn er tal van mogelijkheden om de betrokkenheid van de klant in uw actie te vergroten waardoor hij/zij de actie intensiever ervaart en er vervolgens over praat in de kennissenkring. Kijk dan ook eens naar uw activiteit of productenassortiment en analyseer hoe u in uw zaak de betrokkenheid kan vergroten.


Wekelijks worden nieuwe TIPS toegevoegd

Gerelateerd:
Promotie campagnes TIPS
Promotie campagne - de spaarkaart
Promotie campagne voor winkels "Wie zoekt die vind"
Reclame TIPS
Hoe klanten werven TIPS
Verkopen aan grote klanten


Hartelijk dank voor uw beoordeling.
Heb je een thema of onderwerp niet gevonden op deze website waarover je graag tips zou willen lezen. Laat het gerust even weten. Alvast dank.
 
Nieuwe tips: NIEUW - PARTY - HOBBY - BEAUTY - KLEDING - HUMOR - GEZONDHEID - WONEN - TUIN - ELEKTRO - AUTO - DIEREN - WERK - ZAKELIJK - Contact
Uw tip of link op deze website? Meer informatie