Gratis publiciteit reclame en redactioneel schrijven – Ludo Claes

U bent hier : Home > Reclame > Reclame tips > Gratis publiciteit

Tips van de vakman vakvrouw

U ziet het goed. U kan gratis reclame of publiciteit bekomen. Dit door gebruik te maken van een redactioneel schrijven in kranten, vakbladen en/of andere media. Bij deze vorm gaan we aan bijvoorbeeld vakbladen, die thema's aankaarten waarin uw onderneming actief is, een bepaald nieuwsbericht overbrengen. Een grote order bijvoorbeeld of een nieuwe productontwikkeling. Dit met als doel om dit bericht in het vakblad gepubliceerd te zien. Dit weliswaar niet als een advertentie maar als een redactioneel schrijven, een artikel. Dit betekent dus dat de publicatie van het artikel gratis is. De keerzijde is thans dat niet u maar de redactie van het vakblad beslist of uw bericht relevant en voldoende nieuwsbrengend is om überhaubt gepubliceerd te worden. Het is dan ook aan u om het bericht zodanig op te maken dat het inderdaad nieuws brengt en geen louter verkoopaspect behartigt. 

Voordelen van een redactioneel schrijven
Het voordeel van publiciteit zoals het redactioneel schrijven in bijvoorbeeld een vakblad is uiteraard dat het gratis is. Het kost u niets doch beslist u zoals eerder reeds gezegd niet zelf of uw artikel in het vakblad wordt gepubliceerd. Een tweede voordeel van redactioneel schrijven is dat het meer lezers aanspreekt dan bijvoorbeeld een advertentie. Denk hierbij maar even aan u zelf. Als u een vakblad leest, leest u dan de artikels of de advertenties ? Daarnaast biedt een artikel de mogelijkheid wat uitgebreider over het product of gerealiseerde project te schrijven.

Nadelen van een redactioneel schrijven
Het nadeel van een redactioneel schrijven in bijvoorbeeld een vakblad is thans dat ze eenmalig is. Wil een reclame succesvol zijn dan dient ze meermaals gezien te worden. Des te meer uw potentiële klanten uw producten zien, des te beter het wordt  onthouden. Een redactioneel schrijven daarentegen is slechts eenmalig waardoor het onthouden ervan minder is. De keerzijde is thans dat een redactioneel schrijven in een vakblad meer diepgang biedt. Dit omdat uw product of bedrijf een nieuwsbericht brengt wat voornamelijk een onderbouwing biedt in het vertrouwen naar de potentiële klanten toe. Denk ook hier maar even aan u zelf. Waaraan hecht u het meeste geloof ? Een mededeling in een artikel of een reclameboodschap in een advertentie.


Deze TIP wordt u aangeboden door:

Webmaster Ludo Claes


Uw TIP op deze website: zie contact